Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, February 27, 2008

33 – Adab az-Zifaz (Panduan Pernikahan Cara Nabi s.a.w.)

Adab az-Zifaf
Panduan Pernikahan Cara Nabi
Shallallahu 'alaihi wa Sallam

Title:

Adab az-Zifaf
Panduan Pernikahan Cara Nabi

Author:
Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimahullah

Publisher:
Media Hidayah

Price:
RM18

Weight:
450g

Description:

Buku ini adalah di antara karya hebat Syaikh al-Albani rahimahullah. Seorang ahli hadis moden abad ke 21. Buku ini adalah buah karya hebat beliau dalam bab pernikahan dan walimah. Ia membicarakan sekitar adab-adab melamar, meminang, dan bernikah menurut al-Qur'an dan as-Sunnah. Ia turut membahaskan sekitar persoalan adab-adab dan tuntutan di dalam majlis walimah, adab-adab menggauli isteri, serta beberapa bantahan terhadap kemungkaran dan bid’ah-bid’ah (tokok-tambah) yang kini semakin banyak berlaku dalam majlis-majlis pernikahan sehingga memberat-beratkan pasangan untuk bernikah. Lebih parah apabila sebahagian tokok tambah yang banyak berlaku tersebut turut bertentangan dengan agama dan aqidah Islam.

Methode perbahasan yang dibawa oleh penulis lebih menjurus kepada methode penyampaian ulama hadis berbanding buku-buku lainnya. Inilah di antara keistimewaan yang tidak dimiliki oleh buku-buku pernikahan yang lain.

Selain menyampaikan perbahasan berkaitan, setiap dalil-dalil hadis yang beliau utarakan beliau berikan takhrij dan penjelasan kesahihan atau kelemahannya. Methode yang beliau gunakan ini amat-amat membantu para pembaca yang amat mementingkan nilai kesahihan dalam menyampaikan dalil. Sehingga akhirnya para pembaca tidak lagi merasa ragu dan was-was untuk mengamalkannya kerana setiap dalil dijelaskan status kesahihannya sebaik mungkin.

Total Pages:
271 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.