Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, May 16, 2008

78 – Hukum & Tatacara Mengurus Jenazah (Judul Asli: Ahkamul Jana’iz)

Hukum & Tatacara Mengurus Jenazah (Judul Asli: Ahkamul Jana’iz)


Nama Buku:
Hukum & Tatacara Mengurus Jenazah (Judul Asli: Ahkamul Jana’iz)

Penulis:
Asy-Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani

Terbitan:
Pustaka Imam asy-Syafi’i

Harga:
RM89

Berat:
1000 gram

Berkaitan Buku:

Di antara hak seorang Muslim yang sedang sakit atas saudaranya adalah dikunjungi dengan diberikan khabar yang baik yang menggembirakan. Jika keadaannya semakin tenat, kelompok orang yangd atang menjenguknya diharapkan semoga dapat memberikan beberapa nasihat yang baik, motivasi, dan membawa si pesakit kepada taubat dan kalimah yang haq. Membantu beliau untuk melunaskan hutang, membuatkan wasiat dan sentiasa berlaku lemah lembut, agar tidak menjadikannya ketakutan akibat jangkaan ajalnya yang menghampiri.

Orang yang sedang sakit atau nazak, perlulah segera berusaha untuk keluar dari segala kesalahan, keburukan, dan segera memohon ampun serta taubat. Apabila nazak si pesakit semakin teruk, si pengunjung harus berusaha untuk menuntunnya (memberi tunjuk ajar) dan memimpinnya supaya melafazkan kalimah syahadah.

Jika sudah meninggal, hendaklah matanya dipejamkan, sendi-sendinya dilemaskan, dan dipercepatkan pengurusan jenazahnya.

Anatar kandungan berharga buku ini adalah membahaskan dan memberi panduan yang cukup lengkap berkaitan adab-adab dalam penyelenggaraan orang yang sedang sakit, nazak, dan selepas seseorang itu meninggal dunia. Bermula dari dengan memberi nasihat semasa ia sakit, memotivasikannya, sehinggalah kepada persoalan selepas kematiannya iaitu dengan menguruskan jenazahnya. Iaitu dengan memandikan, mengkafan, mensolatkannya, dan mengebumikannya. Buku ini juga turut membahasakan berkenaan beberapa persoalan-persoalan bid’ah di dalam soal pengurusan jenazah dan kematian secara ilmiyah.

Jumlah Muka Surat:
548 m/s.

Hubungi:

Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email:
dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Pembayaran:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan alamat penuh anda untuk penghantaran.