Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, August 24, 2008

93 – Tamamul Minnah (Komentar Ilmiyah Terhadap Kitab Fiqhus Sunnah Karya Sayyid Sabiq)

Tamamul Minnah (Komentar Ilmiyah Terhadap Kitab Fiqhus Sunnah Karya Sayyid Sabiq)


Book Name:
Tamamul Minnah (Komentar Ilmiyah Terhadap Kitab Fiqhus Sunnah Karya Sayyid Sabiq)

Author:
Syaikh al-Muhaddith Muhammad Nashiruddin al-Albani

Publisher:
Pustaka Sumayyah

Price:
RM54

Weight:
850 gram

Description:

Seperti yang diketahui umum terutama dari kalangan para pengkaji dan para pelajar. Kitab Fiqhus Sunnah karya Sayyid Sabiq memang cukup dikenali dan dijadikan rujukan. Namun, apabila ianya dikaji dan diteliti semula, ternyata kitab tersebut banyak mengandungi kekeliruan dan kesalahan-kesalahan ilmiyah dari segi pengambilan dalil, penetapan hukum, penilaian seseorang perawi hadis, dan kesilapan dalam penukilan terhadap kata-kata ulama. Syaikh al-Muhaddith Muhammad Nashiruddin al-Albani rahimahullah telah melakukan penelitian dan kajian semula terhadap kitab tersebut. Dan beliau mendapati bahawa kitab tersebut perlu dilakukan banyak pembetulan secara ilmiyah. Maka, kemudian beliau rahimahullah segera menulis sebuah kitab khusus yang berjudul “Tamamul Minnah Fit Ta’liq ‘Ala Fiqhus Sunnah”. Syaikh al-Albani rahimahullah menulis kitab ini bukanlah kerana hasad, mencari-cari kesalahan, atau bahkan bukanlah untuk tujuan menjatuhkan nama baik Sayyid Sabiq sebagai penulisnya. Beliau rahimahullah berkata:

“Perlu saya sampaikan, bahawa saya mengulas dan mengungkap kekeliruan-kekeliruan di dalam kitab Fiqhus Sunnah, bukan bermaksud untuk merendahkan penulisnya sama sekali. Akan tetapi, saya bertujuan menolong kebenaran dengan kebenaran. Menjaga Fiqhus Sunnah dari kesalahan sekecil mungkin, sehingga menjadikan kitab tersebut dapat diterima dan bermanfaat bagi kaum muslimin.”


Total Pages:
469 pages

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email:


dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.