Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, October 22, 2009

172 - Fathul Majid (Penjelasan Lengkap Kitab Tauhid)

Fathul Majid
Penjelasan Lengkap Kitab Tauhid



Title:
Fathul Majid
(Penjelasan Lengkap Kitab Tauhid)

Author:
Syaikh al-Allamah 'Abdurrahman B. Hasan Alu asy-Syaikh

Publisher:
Pustaka Sahifa

Price:
RM110

Weight:
2kg

Description:

Tidak asing lagi kalimah Laa Ilaaha Illallah bagi kita selaku umat Islam. Namun, hakikat yang sewajarnya tidaklah cukup hanya dengan lafaz sahaja. Harus difahami secara bersama akan kehendak rukun-rukunya. Masih ramai yang tidak mengerti tuntutan kalimah tersebut. Yang mana akhirnya mengakibatkan syirik berlaku ke atas mereka dan terkena perangkap syaitan. Maka, kitab ini membahaskan persoalan syirik dengan begitu baik, lengkap dan menyeluruh berserta dengan dalil-dalil yang cukup baik sebagai penjelasan buat kita semua. Ketahuilah bahawa dosa-dosa syirik adalah suatu bentuk kesalahan paling besar di sisi Allah dan tidak akan diampunkan oleh-Nya sekiranya tidak bertaubat sehingga mati. Ancaman Allah begitu besar sekali terhadap pelaku syirik. Maka, wajarlah kita menjauhinya dengan mengenali perangkap-perangkapnya dengan baik agar kita tidak terjebak ke dalamnya.

Kitab Fathul Majid ini merupakan sebuah kitab yang disusun sebagai sebuah Syarah (penjelasan lengkap) kepada Kitab Tauhid susunan Syaikh Muhammad Abdul Wahhab. Sebuah kitab yang begitu baik di dalam membahaskan kepentingan tauhid yang bersih murni dari kepelbagaian bentuk syirik yang membahayakan dan membinasakan. Segala bentuk dasar kesyirikan diperbincangkan melalui kitab ini dengan begitu terperinci lagi mendalam. Semoga ia mampu membantu kita di dalam mempertahankan 'Aqidah yang suci murni. Keistimewaan edisi Terjemahan/Terbitan Pustaka Sahifa ini adalah:

1 - Disertakan matan (teks) lengkap Kitab at-Tauhid Alladzi Huwa Haqqullah 'Ala al-Abid, susunan Syaikh Muhammad B. Abdul Wahhab.

2 - Fathul Majid, syarah kepada kitab at-Tauhid.

3 - diberikan ta'liq dan hasyiah (komentar dan penjelasan tambahan) oleh Syaikh Muhammad Hamid al-Faqi, di mana sebahagian besar dari ta'liq beliau tersebut beliau ambil dari Qurrah al-Uyun al-Muwahhidun, hasil karya penulis Fathul Majid sendiri.

4 - Ta'liq ini kemudian dimuraja'ah (disemak/diulangkaji) oleh Syaikh 'Abdul 'Aziz B. Bazz dan beliau memberikan catatan dan komentar yang sangat penting kepada beberapa masalah penting.

5 - Hadis-hadis di dalam Kitab at-Tauhid ini ditakhrij berpandukan kepada banyak sumber.

6 - Editor (Penerbit Pustaka Sahifa) melengkapkan kitab ini dengan risalah Takhrij Ahadis Muntaqadah fi Kitab at-Tauhid, karya Syaikh Furaih B. Soleh al-Bahlal, yang merupakan takhrij pembelaan ke atas sejumlah hadis di dalam Kitab at-Tauhid yang dipertikaikan oleh sebahagian kelompok manusia.

7 - Buku ini dilengkapi dengan daftar istilah ilmiyah, lengkap dengan makna dan definisinya.

8 - Disertakan dengan biografi Syaikh Muhammad B. Abdul Wahhab.

Semoga buku ini mampu menjadi salah satu rujukan utama kita di dalam persoalan 'aqidah.

Total Pages:
1300 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.