Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, October 8, 2009

168 - Syarah Hadis Arba'in (Hadis Empat Puluh)

Syarah Hadis Arba'in (Hadis Empat Puluh)



Title:
Syarah Hadis Arba'in
(Penjelasan 42 Hadis Terpenting Dalam Islam)

Author:
Susunan asal: Imam an-Nawawi
Syarah oleh: Syaikh Muhammad B. Soleh al-Utsaimin

Publisher:
Pustaka Ibnu Katsir

Price:
RM64

Weight:
1000g

Description:

Buku al-Arba'in Haditsan an-Nawawiyyah, ia lebih dikenali dengan nama Hadis Arba'in Nawawi atau Hadis Empat Puluh. Disusun oleh Imam Abu Zakaria Yahya B. Syaraf an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H/1277M). Buku/kitab ini merupakan sebuah karya yang sangat terkenal sejak dulu hingga kini. Di dalamnya beliau menghimpunkan 42 hadis yang meliputi dan menyentuh tunjang-tunjang penting serta aspek-aspek utama agama Islam (Jawami'ul Kalim). Setiap hadis membawa pengertian yang sangat luas. Terlalu banyak pujian dan sanjungan dari para ulama sejak dahulu hingga kini terhadap karya ini.

Betapa pentingnya hadis-hadis yang terkandung di dalam karya an-Nawawi ini, para ulama mewasiatkan kepada para Muslimin supaya menghafal dan memahaminya. Tidak sedikit ulama dari dahulu hingga kini yang mensyarahkan dan memperjelaskan kandungan karya an-Nawawi ini supaya manfaatnya tersebar.

Buku/kitab ini pula adalah merupakan salah satu dari sekian banyak Syarah atau penjelasan dari kandungan Hadis Arba'in Nawawi yang ada. Kitab/buku ini ditulis oleh Syaikh Muhammad B. Soleh al-Utsaimin rahimahullah. Dengan keupayaan dan kemampuannya sebagai salah seorang ulama besar zaman ini yang telah diperakui keluasan dan kedalamannya ilmunya, beliau tampil menjelaskan hadis demi hadis dengan begitu teliti dan terperinci. Perkataan demi perkataan beliau sentuh dengan mendalam, jelas, dan sistematik. Setiap penjelasan, beliau letakkan kesimpulan dan faedah yang penting. Tanpa diragukan, kami turut mencadangkan buku ini (Syarah ke atas Arba'in an-Nawawiyyah) untuk anda sebagai sebuah penjelasan yang baik ke atas hadis-hadis yang disusun oleh Imam an-Nawawi di dalam Kitabnya al-Arba'in an-Nawawiyyah (Hadis 40).

Total Pages:
152

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.