Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, October 31, 2010

309 - Sedekah Sebagai Bukti Keimanan & Penghapus Dosa

Sedekah Sebagai Bukti Keimanan & Penghapus Dosa


Title:
Sedekah Sebagai Bukti Keimanan & Penghapus Dosa

Author:
Yazid B. 'Abdul Qadir Jawas

Publisher:
Pustaka at-Taqwa

Price:
RM18

Weight:
200g

Description:

Tidak ada yang bermanfaat bagi seseorang hamba dalam kehidupan akhiratnya kelak selain amal soleh yang pernah ia lakukan dengan ikhlas kerana Allah Ta’ala. Orang-orang yang beramal soleh dijanjikan Allah dengan syurga. Berbahagialah orang-orang yang pemurah (dermawan) yang memelihara hak-hak orang miskin, anak yatim dan orang-orang fakir.

Beruntunglah orang yang menginfakkan (menyedekahkan) hartanya dengan ikhlas kerana Allah Ta’ala dan rugilah orang-orang yang bakhil, kikir, kedekut yang menahan hartanya dari orang-orang yang berhak ia berikan.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Tiada hari di mana hamba berada di dalamnya kecuali ada dua malaikat yang turun, salah satu dari keduanya berkata, ‘Ya Allah berikanlah ganti kepada orang yang berinfak’, sedangkan satunya lagi berkata, ‘Ya Allah berikanlah kehancuran kepada orang yang tidak mau berinfak’.” (Hadis Riwayat Muslim)

Buku ini membahaskan tentang keutamaan sedekah/infak dan khabar gembira bagi orang-orang yang bersedekah serta ancaraman bagi orang-orang yang tidak bersedekah. Penulis menulis buku ini sebagai seruan dan ajakan kepada penulis sendiri khususnya, kepada para pembaca sekalian, dan kepada seluruh kaum muslimin agar gemar bersedekah sama ada sedekah yang wajib berbentuk zakat atau pun sedekah yang sunnah, seperti memberi makan anak fakir miskin.

Mudah-mudahan kita dijauhkan dari api neraka dan dimasukkan ke dalam surga, amin..

Antara yang dibahaskan melalui buku ini adalah, Dalil-dalil tentang anjuran dan perintah bersedekah, penegrtian sedekah dan keutamaannya, bentuk-bentuk sedekah yang paling utama, adab-adab bersedekah, pembatal sedekah, ancaman bagi mereka yang enggan bersedekah, orang-orang yang berhak dan tidak berhak menerima sedekah, bagaimana menyalurkan sedekah, adab-adab menerima sedekah, sedekah untuk orang tua (ibu bapa) yang telah meninggal dunia, kisah-kisah generasi awal Islam sebagai contoh dalam mengeluarkan sedekah, dan beberapa lagi yang lainnya...

Total Pages:
204 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.