Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, August 27, 2011

452 - Tipu Daya Iblis (Talbis Iblis)

Tipu Daya Iblis
Terjemahan al-Muntaqa an-Nafis min Talbis Iblis
Talbis Iblis Tahqiq Syaikh 'Ali Hasan B. 'Ali al-Halabi


Title:
Tipu Daya Iblis
Judul asal: al-Muntaqan Nafis min Talbis Iblis

Author:
Ibnul Jauzi
Tahqiq Syaikh 'Ali Hasan al-Halabi

Publisher:
Pustaka Azzam

Price:
RM92

Weight:
1.0kg

Description:

Iblis telah pun berjanji dan bersumpah bahawa dia akan mengajak dan mengheret manusia ke lembah kesesatan. Dia berjanji akan menggoda manusia ke arah kekafiran dengan apa jua cara. Oleh itulah maka tidak hairan sekiranya fenomena seperti khurafat, bid'ah, takhayyul, fitnah perpecahan, pergaduhan, peperangan, pertembungan di antara firqah-firqah dan pelbagai bentuk penyimpangan aqidah berlaku di sana-sini. Ia berkembang dan merebak dari satu generasi ke satu generasi yang lain.

Walaupun demikian dahsyatnya fitnah dan hasutan Iblis, Allah tetap menjelaskan tips dan kaedah-kaedah syar'i dalam menangani fitnah-fitnah dan serangan Iblis bersama-sama tenteranya. Tips yang paling utama adalah dengan mengikhlaskan diri mengabdi kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala serta beriman dengan sesungguhnya, iaitu di atas petunjuk yang jelas sebagaimana dibawa oleh Rasul Allah Shallallahu 'alaihi wa Sallam.

Sebenarnya buku ini menjelaskan secara terperinci bentuk-bentuk perpecahan yang terjadi dalam kalangan umat Islam disebabkan bid'ah-bid'ah yang mereka lakukan dalam beragama. Sehingga akhirnya membentuk pelbagai bentuk rangka firqah dan pemikiran yang menyimpang dari ajaran Islam yang asal. Penulis, iaitu Imam Ibnul Jauzi rahimahullah (Wafat: 597H) memulakan perbahasan bukunya ini dengan perbahasan keutamaan berdiri teguh di atas sunnah dan al-Jama'ah, kemudian kecaman terhadap bid'ah dan pelakunya, ketiga - Berwaspada dari fitnah-fitnah Iblis, Ke-Empat- Penjelasan Maksud Talbis dan Ghurur, Seterusnya penulis menjelaskan tipu daya Iblis dalam persoalan aqidah. Dalam bahagian tajuk ke-Enam penulis meneruskan dengan penjelasan tipu daya Iblis terhadap para aalim dan ulama. Sehinggalah seterusnya beliau membongkar tipu daya Iblis terhadap para pemerintah dan sultan, tipu daya Iblis terhadap orang awam, tipu daya terhadap ahli ibadah, ahli zuhud, kaum sufi, khawarij, Syi'ah Rafidhah, aliran falsafah, atheis, dan banyak lagi yang lainnya berupa firqah-firqah sesat.

Buku ini amat menarik kerana selain membahaskan dari konsteks dalil-dalil secara ilmiyah, ia juga turut membawakan fakta-fakta sejarah yang berlaku dalam dunia Islam bagi setiap perbahasan yang dibawa. Di antara lain keistimewaan buku ini adalah konsteks perbahasannya yang mencakup konsteks umum perpecahan firqah-firqah dalam Islam, ia juga merupakan salah satu karya penting yang menjadi rujukan dalam dunia Islam Ahlus Sunnah wal-Jama'ah. Sehinggalah akhirnya ia mendapat perhatian Syaikh 'Ali Hasan B. 'Ali al-Halabi untuk mentahqiqnya dan memberi kata semakkan bagi setiap perbahasannya.

Total Pages:
636

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layarihttp://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) & sms/email kan nama, alamat lengkap anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.