Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, January 21, 2012

521 - Fiqih Makanan

Fiqih Makanan


Title:
Fiqih Makanan
Judul Asal: al-Ath'imah wa Ahkamu ash-Shaid wa adz-Dzaba'ih

Author:
Syaikh Dr. Soleh B. Fauzan al-Fauzan

Publisher:
Griya Ilmu

Price:
RM30
(Hard Cover)

Weight:
0.8 kg

Description:

Salah satu faktor penting yang memberi pengaruh kepada kualiti jiwa dan perilaku manusia adalah pengambilan makanan untuk keperluan tubuh. Oleh kerana itulah, dalam al-Qur'an dan Sunnah, pengambilan makanan dengan cara yang betul amat-amat ditekankan antaranya dengan memilih yang halal dan benar-benar baik sahaja.

Walaupun begitu, skop pengambilan makanan yang halal dan meninggalkan apa yang haram masih belum difahami dengan baik atau disedari dalam kehidupan kita sehari-hari.

Buku ini adalah di antara buku yang membahaskan aspek pengambilan makanan berupa dari jenis-jenis haiwan sama ada haiwan darat mahupun air. Ia membahaskan aspek maksud sebenar makanan di sisi Islam, pembahagian makanan sama ada hasil haiwan atau tumbuh-tumbuhan. Kemudian penulis membahaskan jenis-jenis haiwan yang halal dan haram dan kaedah pengambilannya serta hukum-hakamnya. Di antara lain, penulis membahaskan aspek penyembelihan dan kepentingannya. Penulis juga turut membahskan aspek darurat, ukuran pengambilan makanan haram ketika darurat, dan hukum menyimpan makanan haram ketika darurat. Di akhir perbahasan, Syaikh Dr. Soleh Fauzan menjelaskan keutamaan dan sifat kasih sayang Islam dalam menjaga pemakanan manusia yang amat jarang difahami dan disedari oleh sebahagian besar dari kita hari ini...

Semoga dengan membaca buku Ini dapat menambah pengetahuan kita semua berkaitan fiqh pemakanan dan dapat menghindarkan diri dari sikap hidup sambil lewa.

Selamat membaca....

Total Pages:
292 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari -http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.