Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, June 7, 2012

573 - Apa Kata Imam Asy-Syafi'i Tentang Dzikir Berjama'ah

Apa Kata Imam Asy-Syafi'i Tentang Dzikir Berjama'ah


Judul Buku:
Apa Kata Imam Asy-Syafi'i Tentang Dzikir Berjama'ah

Penulis:
Ibnu Saini B. Muhammad B. Musa

Penerbit:
Maktabah Mu'awiyah

Harga:
RM10

Berat Buku:
60g

Keterangan Kandungan:

Mazhab Imam Asy-Syafi'i adalah mazhab rasmi dan diakui oleh masyarakat Islam nusantara umumnya termasuk Malaysia. Tapi sayangnya sedikit sekali di antara mereka yang mengikuti mazhab tersebut berdasarkan ilmu dan sumber yang benar. Sebaliknya, majoriti daripada mereka mengaku bermazhab Asy-syafi'i hanyalah sekadar ikut-ikutan dari datuk nenek mereka dan apa ustaz A dan ustaz B katakan. Walhal kitab-kitab mazhab Syafi'i pun tidak pernah dikenali apa lagi mahu dibelek dan dibaca. Mereka hanya tahu berkata aku ikut mazhab Asy-Syafi'i, tetapi tidak ada bukti sandaran yang dapat membenarkan dan mendukung kata-kata mereka secara benar.

Di antara contoh amalan tersohor di bumi Nusantara pada hari ini adalah dzikir secara jama'ah beramai-ramai dengan suara kuat terutama sekali di ketika sebaik selesai solat. Malah tidak sekadar suara kuat, tetapi ada yang sampai dilagukan dan menggunakan microfon. Pernahkah kita semak amalan ini di dalam kitab-kitab fiqh mazhab Syafi'i sendiri? Pernahkah kita semak amalan ini sahih dari Sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam?

Kalaulah kita punya hati yang jujur dalam berpegang kepada kebenaran agama ini, nescaya kita akan menyemaknya dengan baik-baik, teliti, dan jujur. Jangan terkejut bahawa amalan tersebut adalah termasuk amalan yang bertentangan dengan fatwa-fatwa para ulama besar mazhab Asy-Syafi'i termasuk imam Asy-Syafi'i sendiri.

Mungkin atas sebab-sebab keterbatasan masyarakat awam sekalian, penulis risalah kecil ini pun mengambil inisiatif berusaha menghimpunkan fatwa-fatwa ulama mazhab yang dimaksudkan dalam hal ini. Ini sudah tentu membantu dan memudahkan masyarkat awam dalam membuat semakkan. Di antara fatwa-fatwa yang dihimpunkan dalam risalah ini adalah dari fatwa milik Imam Al-Baihaqi, Al-'Izz Abdis Salam, Imam Al-Ghazali, Imam An-Nawawi, Imam Adzra'i, pengarang kitab Fathul Mu'in dan juga penyusun kitab I'anatuth Thalibin, dan beberapa yang lainnya termasuk Imam Asy-Syafi'i sendiri. Himpunan fatwa ini antaranya sebagai rangka membantu membuka mata masyarakat awam tentang hakikat sebenar salah satu daripada adab-adab dalam berdzikir yang telah mula dilupakan.

Sekaligus, buku kecil ini juga mengajak masyarakat agar sentiasa menuntut ilmu dengan benar dan tidak hanya sekadar bertaqlid buta dan ikut membuta-tuli setiap apa yang disandarkan atas nama agama. Sedangkan agama itu diamalkan adalah berdasarkan wahyu, iaitu dalil-dalil daripada Al-Qur'an dan hadis-hadis yang maqbul. Bukan sekadar hanya ikut ustaz A mahupun ustaz B tanpa semakkan, seakan-akan setiap perkataan yang keluar dari mulut sang ustaz adalah wahyu yang wajib diterima dan tiada salahnya.

Jumlah Muka Surat:
66 m/s.

Maklumat Pesanan:
Boleh hubungi Saudara Nawawi, melalui h/p. (SMS/Call) No.: 012-6887715 atau melalui email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau pengesahan stok.

Layari, http://galeriniaga.blogspot.com/

Kaedah Bayaran:
Sebaik stok telah disahkan dan jumlah telah dipersetujui, bayaran boleh dibuat ke akaun bankCIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise).

Sebaik bayaran dibuat, sila sms/email-kan nama, alamat penuh anda, no. tel., serta nyatakan bayaran dibuat ke akaun mana. Setelah itu, urusan penghantaran/pengeposan akan kami lakukan secepat mungkin.