Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, October 3, 2012

621 - Sifat Puasa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam

Sifat Puasa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam


Judul Buku:
Sifat Puasa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam

Judul Asal:

Kitabush Shaum: Syarah Bulughul Maram

Penulis:
Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahullah

Penerbit:
Darus Sunnah

Harga:
RM75

Berat:

1000g

Keterangan Buku:

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman (maksudnya):

“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.” (Surah al-Baqarah, 2: 183)


Puasa dalam maksud syara' adalah ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dengan cara menahan diri dari makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkannya bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari. Puasa ini adalah ibadah yang padanya didirikan berdasarkan syarat-syaratnya, hukum-hukumnya, dan adab-adabnya. Ia dilaksanakan sebagai ibadah dan dalam rangka bertaqwa kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala sebagaimana disebutkan dalam firman-Nya di atas.

Ini adalah sebuah buku yang diterbitkan hasil dari satu siri Syarah kitab Bulughul Maram karya Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahullah. Ia membukukan huraian dan syarahan atas hadis-hadis berkaitan hukum-hakam puasa dalam kitab Bulughul Maram karya al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani rahimahullah (Wafat: 852H).


Semoga dengan beredarnya buku ini, ia akan menambahkan lagi siri khazanah maklumat ilmu-ilmu Islam dalam kalangan masyarakat hari ini. Terutamanya dalam hal-ehwal berkaitan hukum-hakam puasa. Dalam dunia ilmu Islam, kita tidak boleh hanya berpuas hati terhadap satu dua sumber rujukan, tetapi seharusnya terus mempertingkatkan kadar keilmuan kita dari masa ke semasa, dari satu buku ke satu lainnya dengan bersungguh-sungguh demi menyelami ilmu-ilmu Allah Ta'ala. Semakin banyak ilmu yang ditela'ah, maka akan semakin tenang dan terbukalah dada kita terhadap agama ini. Akan semakin mudahlah untuk kita melaksanakan ibadah-ibadah kepada Allah dengan cara yang benar sebagaimana yang diajarkan oleh baginda Rauslullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Sekaligus sebagai tanda cinta kepada Allah dan meraih kedekatan terhadap-Nya.


Semoga buku ini menjadi salah satu siri buku ilmu yang bermanfaat, Ameen. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com. Tidak dibenarkan membuat salinan tanpa kebenaran]

Jumlah Muka Surat:
658 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.