Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, November 16, 2012

640 - 12 Kiat Ngalap Berkah, Bagaimana Menggapai Keberkahan Yang Diredhai Allah


12 Kiat Ngalap Berkah, Bagaimana Menggapai Keberkahan Yang Diredhai Allah


Judul Buku:
12 Kiat Ngalap Berkah, Bagaimana Menggapai Keberkahan Yang Diredhai Allah

Penulis:
Dr. Muhammad Arifin B. Badri

Penerbit:
Darul Ilmi Publishing

Harga:
RM15

Berat:

200g

Keterangan Buku:


Betapa sering kita mengucapkan, mendengar, mendambakan dan berdo’a untuk mendapatkan keberkahan. Keberkahan dalam umur, keluarga, usaha, harta benda dan keberkahan lainnya. Bahkan, kerana begitu besar harapan kita untuk mendapatkan keberkahan, sampai-sampai kita sentiasa saling mendo’akan dengan mengucapkan:

“Assalaamu’alaikum wa Rahmatullaahi wa Barakaatuh...” (Semoga ke atas kamu keselamatan, rahmat, dan keberkahan dari Allah).”

Do’a agung nan indah ini, telah dijadikan sebagai ucapan salam ketika kita berjumpa dan berpisah. Hal ini adalah bukti nyata akan pentingnya peranan keberkahan dalam hidup kita. Akan tetapi, pernahkah kita bertanya: Apakah sebenarnya keberkahan itu? Dan bagaimana keberkahan dapat digapai?

Dari mana pula datangnya berkah?

Bersama tulisan ini penulis mengajak saudara-saudara sekalian untuk sedikit menyelami maksud dan aplikasi dari keberkahan. Dengan harapan, kita dapat merealisasikan keberkahan dalam harta yang berhasil kita peroleh dengan cucuran keringat kita. Sehingga, harta tersebut, benar-benar berguna bagi kita dan juga anak keturunan kita. Bukan hanya di dunia, akan tetapi keberkahan harta kita dapat kita rasakan hingga kehidupan di akhirat kelak.

Semoga Allah melumuri keberkahan itu pada setiap tetes peluh kita, pada setiap lelah pandangan kita dan pada setiap akhir kerdipan mata kita. Amiin.

Sepintas lalu tentang keberkahan

"Berkah" atau "al-barakah" bila kita pelajari dengan benar, sama ada melalui ilmu bahasa Arab atau melalui dalil-dalil al-Qur'an dan as-Sunnah, nescaya kita akan mendapatkan bahawa "al-barakah" memiliki makna dan cakupan yang sangat luas dan agung.

Secara ilmu bahasa, "al-barakah" bererti "Berkembang, bertambah, dan kebahagiaan.” (Al-Faiyyumy, Al-Misbah al-Munir, 1/45. Al-Fairuz Abadi, al-Qamus al-Muhith, 2/1236. Ibn Mandzur, Lisan al-'Arab, 10/395)

Imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H) berkata, "Asal makna keberkahan ialah kebaikan yang banyak dan abadi." (Imam An-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 1/225)

Walaupun begitu maksudnya, kebaikan dan perkembangan tersebut tidak boleh hanya difahami dalam wujud yang nyata (atau fizikal), seperti jumlah harta yang sentiasa bertambah dan berlipat kali ganda dari sudut nilaian mata wang. Sebaliknya, kebaikan dan bertambahnya harta mungkin juga dapat dinilai dari aspek manfaat dan kegunaan harta tersebut, walaupun jumlahnya tidaklah banyak, tidak bertambah, dan tidak juga bernilai besar. Iaitu maksudnya; manfaatnya yang besar, kewujudannya yang sangat membantu, dan memiliki jasa yang besar. Walaupun tidak bernilai mahal dari sudut nilai wang ringgit.

Misalnya, mungkin saja seseorang yang hanya memiliki sedikit dari harta benda, akan tetapi kerana harta itu penuh dengan keberkahan, maka ia terhindar dari pelbagai bentuk mara bahaya, penyakit, dan hidupnya pun tenteram lagi merasa cukup. Dan sebaliknya, mungkin boleh jadi seseorang yang hartanya melimpah-ruah, akan tetapi kerana tidak diberkahi Allah, hartanya tersebut menjadi sumber bencana, penyakit, dan bahkan mungkin ia tidak dapat manfaat yang baik dari harta tersebut.

Ini mungkin dapat lebih jelas lagi sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadis di mana Ketika Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam menceritakan tentang pelbagai kejadian yang mendahului kebangkitan menjelangnya hari Kiamat, beliau bersabda:

ثُمَّ يُقَالُ لِلْأَرْضِ: أَنْبِتِي ثَمَرَتَكِ، وَرُدِّي بَرَكَتَكِ، فَيَوْمَئِذٍ تَأْكُلُ الْعِصَابَةُ مِنَ الرُّمَّانَةِ، وَيَسْتَظِلُّونَ بِقِحْفِهَا، وَيُبَارَكُ فِي الرِّسْلِ، حَتَّى أَنَّ اللِّقْحَةَ مِنَ الْإِبِلِ لَتَكْفِي الْفِئَامَ مِنَ النَّاسِ، وَاللِّقْحَةَ مِنَ الْبَقَرِ لَتَكْفِي الْقَبِيلَةَ مِنَ النَّاسِ وَاللِّقْحَةَ مِنَ الْغَنَمِ لَتَكْفِي الْفَخِذَ مِنَ النَّاسِ

“Akan diperintahkan (oleh Allah) kepada bumi: Tumbuhkanlah buah-buahanmu, dan kembalikan keberkahanmu, maka pada masa itu, sekelompok orang akan merasa cukup (menjadi kenyang) dengan memakan sebiji buah delima, dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya. Dan air susu diberkahi, sehingga sekali perahan dari seekor unta dapat mencukupi keperluan ramai orang, dan sekali perahan susu seekor lembu dapat mencukupi manusia seramai satu kabilah, dan sekali perahan dari susu seekor kambing dapat mencukupi satu cabang kabilah.” (Shahih Muslim, no. 2937. Bab Peringatan Tentang Dajjal, sifat-sifatnya, dan apa yang bersamanya)

Demikianlah ketika rezeki benar-benar diberkahi Allah, mungkin saja rezeki yang dikurniakan itu dalam bentuk yang sedikit jumlahnya, akan tetapi manfaatnya amatlah besar, sampai-sampai sebiji buah delima mampu mengenyangkan segerombolan manusia, dan susu hasil perahan seekor lembu mampu mencukupi keperluan orang-orang seramai satu kabilah.

Imam Ibnul Qayyim rahimahullah (Wafat: 751H) berkata, “Tidaklah kelapangan rezeki dan amalan diukur dengan jumlahnya yang banyak, tidaklah juga panjangnya umur dilihat dari panjangnya bulan dan tahunnya. Akan tetapi, kelapangan rezeki dan umur diukur dengan keberkahannya.” (Ad-Daa’ wa ad-Dawaa’, Ibnu Qayyim, m/s. 56)

Bahkan hal menakjubkan seperti ini pernah berlaku dalam sejarah Islam. Imam Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Sungguh, dahulu biji-bijian, sama ada gandum atau selainnya lebih besar berbanding sebagaimana yang ada sekarang, sebagaimana keberkahan yang ada padanya lebih banyak. Imam Ahmad telah meriwayatkan melalui jalur sanadnya, bahawa telah ditemukan di gudang sebahagian khalifah Bani Umayyah sekantung gandum yang biji-bijinya sebesar biji kurma, dan pada kantung luarnya tertulis label: “Ini adalah gandum hasil tuaian di masa keadilan ditegakkan.”.” (Ibnul Qayyim, Zaadul Ma’ad, 4/363)

Jadi, selami dan telusurilah rahsia dan kiat-kiat yang benar dalam meraih keberkahan dari Allah. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com. Tidak dibenarkan membuat salinan tanpa kebenaran]


Jumlah Muka Surat:
134 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.