Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, August 19, 2009

149 - Kisah Sahih Para Nabi

Kisah Sahih Para Nabi
(Shahih Qishahul Anbiya')


Title:
Kisah Sahih Para Nabi (Shahih Qishahul Anbiya')

Author:
Syaikh Salim 'Ied al-Hilali
(Dari Kitab asal: Qishahul Anbiya' Milik imam al-Hafiz Ibnu Katsir)

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM140 (2 Jilid)

Weight:
2kg

Description:

Sudah sampai masanya umat Islam melakukan sedikit penilaian dan pemilihan di dalam mengambil kisah-kisah para Nabi. Ini adalah kerana, terdapat terlalu banyak kisah-kisah para Nabi yang tersebar di luar sana kebanyakannya adalah tidak tepat, kurang tepat, malah ada yang direka-reka. Maka, buku berjudul, Kisah Sahih Para Nabi ini pun diterbitkan (diterjemahkan) utk tatapan para pembaca dan pengkaji ilmu di luar sana. Buku ini asalnya adalah karya susunan al-Hafiz Ibnu Katsir, yang kemudiannya diberi semakan oleh Syaikh Salim 'Ied al-Hilali bagi memastikan setiap fakta dari hadis-hadis dan atsar yang dibawakan di dalamnya terjamin sahih serta memiliki nilai yang tinggi. Kelebihan buku ini terletak pada cara pengungkapan sejarah para Nabi dan Rasul berdasarkan tema-tema kunci yang mewakili babak-babak sejarah para Nabi dan Rasul. Semua itu dilakukan dengan terlebih dahulu mengumpulkan semua ayat-ayat al-Qur'an yang berkaitan dengan Nabi dan Rasul-rasul tertentu, kemudian ia menjelaskan tambahan dan penguatnya dari hadis-hadis Nabi atau atsa-atsar yang sahih, sehingga darinya tergambarlah sejarah para Nabi dan Rasul yang sebenarnya. Buku ini emang tidak menitik-beratkan susunan/episod jalan cerita, tetapi ia meletakkannya berdasarkan tema-tema tertentu, kerana titik tentunya adalah bertujuan mengungkapkan sejarah para Nabi dan Rasul dari sumber-sumber yang sahih, bukan menceritakan para Nabi dan Rasul dengan kaedah jalan cerita sebuah novel atau cerita-cerita hikayat yang sebahagiannya mengandungi kisah-kisah rekaan tokok tambah semata-mata mahu menyambungkan sebuah kisah.

Total Pages:
2 Jilid (550 x 2)

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.