Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, May 20, 2010

241 - Vonis Kafir Dalam Timbangan Islam

Vonis Kafir Dalam Timbangan Islam


Title:
Vonis Kafir Dalam Timbangan Islam
Judul Asal ('Arab): Dhawabitu Takfiri al-Mu'ayyan

Author:
Syaikh Dr. 'Abdullah B. 'Abdul 'Aziz al-Jibreen

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM7

Weight:
100g

Description:

Persoalan takfir (menghukum kafir) memang sebahagian dari ajaran Islam jika diletakkan pada tempat dan syarat-syaratnya. Namun, sekiranya tidak berhati-hati dalam penerapannya dan juga tidak memiliki pengetahuan dalam urusan ini, maka melakukannya adalah sangat berbahaya bagi pelakunya. Orang yang memvonis (menghukum) kafir saudaranya sesama Muslim, sekiranya tidak tepat sasaran/syaratnya, nescaya vonis itu akan kembali kepada dirinya. Rasulullah Shallallaahu 'Alaihi Wasallam bersabda (artinya):

"Sesiapa pun yang mengatakan kepada saudaranya: "Hai kafir", maka salah satu dari keduanya wajar menyandang sebutan tersebut. Sekiranya tuduhannya itu tepat, (bererti kafirlah orang yang dituduh itu). Akan tetapi, jika tidak demikian, nescaya tuduhan itu akan kembali kepada dirinya." (Hadis Riwayat Muslim). Lebih menjadi fitnah adalah apabila yang divonis (dikafirkan) adalah penguasa/pemerintah Muslim. Di mana pengkafiran tersebut berupaya membawa kepada kesan yang sangat buruk yang akan mengakibatkan perbuatan pemberontakan (kacau-bilau) dan mungkin pertumpahan darah serta pelbagai bentuk kerosakan dalam negara juga mungkin berlaku. Buku yang kecil ini diharapkan dapat menjadi pedoman yang benar dalam menghadapi fenomena isu tersebut. Selamat membaca!

Total Pages:
116 m/s.


More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.