Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, May 30, 2010

264 - Hak & Kewajiban Wanita Muslimah

Hak & Kewajiban Wanita Muslimah
Menurut al-Qur'an dan as-Sunnah


Title:
Hak & Kewajiban Wanita Muslimah
Judul Asli ('Arab): Mas'uuliyyatul Mar'atil Muslimah

Author:
Syaikh 'Abdullah B. Jarullah

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM15

Weight:
150g

Description:

Adalah tidak benar jika dikatakan bahawa ajaran Islam menindas dan merendahkan kaum wanita, lebih mengutamakan lelaki, dan tuduhan-tuduhan negatif lainnya. al-Qur'an dan as-Sunnah telah banyak membantah/menafikan tuduhan tersebut melalui beberapa ayat dan hadis. Malah sebenarnya adalah sebaliknya, Islam telah mengangkat dan menjunjung tinggi kedudukan dan martabat wanita pada posisi yang selayaknya, seiring dengan fitrahnya.

Wanita wajib menutup aurat, boleh tidak solat dan berpuasa ketika sedang haidh dan nifas, memiliki ketentuan khusus dalam berkarier, Tidak perlu bersusah-payah keluar berkerja berbanding suami, dan sebagainya. Ketentuan itu semua tidak lain melainkan untuk memuliakan kewujudan wanita dan menjaga fitrahnya.

Tidakkah Anda melihat adanya perbezaan yang nyata pada fizikal wanita dan lelaki? Begitulah Allah membezakan penciptaan wanita dan lelaki sehingga menjadi seimbanglah hak-hak di antara mereka dengan kewajiban masing-masing.

Risalah yang ada di tangan Anda ini berisi bimbingan bagi kaum Muslimah berkaitan masalah-masalah kewanitaan serta hak dan kewajiban wanita bersesuaian dengan fitrahnya, seperti hijab (pakaian lengkap menutup aurat), sufur (membuka aurat), khalwah (berduaan di tempat sepi), tabarruj (bersolek), dan ikhtilath (bercampur-baur antara lelaki dengan wanita yang bukan mahram). Di samping itu, risalah ini dilengkapi juga dengan fatwa-fatwa berkaitan masalah percampuran lelaki dan wanita dalam proses belajar atau mengajar, aktiviti wanita di luar rumah, hukum haidh, hukum nifas, hukum istihadhah, hukum pengguguran kandungan, dan lainnya. Semua perbahasan di dalam risalah ini diulas berdasarkan al-Qur'an dan as-Sunnah.

Semoga risalah ini bermanfaat dan dapat membimbing setiap wanita agar menjadi Muslimah sejati, tanpa merasa diri direndahkan.

Total Pages:
207 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.