Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, November 1, 2010

319 - Adil Terhadap Para Isteri

Adil Terhadap Para Isteri


Title:
Adil Terhadap Para Istri
(Etika Berpoligami)

Author:
Ariij Binti 'Abdurrahman as-Sanan

Publisher:
Darus Sunnah

Price:
RM20

Weight:
300g

Description:

Poligami adalah persoalan yang sangat sensitif dalam kalangan masyarakat terutamanya di negera kita ini. Apatah lagi ummat Islam sendiri telah jauh dari bimbingan sunnah Nabawiyah. Ketika isu ini diutarakan, maka muncullah pro/kontra dari pelbagai pihak, hal ini selain disebabkan adanya perbezaan dalam menafsirkan nash/dalil yang berkaitan dengan poligami, juga adanya perselisihan nalar di antara lelaki dengan perasaan wanita dalam menangani masalah ini. Meskipun Islam telah mengaturnya, namun seringkali timbul permasalahan dari sebahagian pihak yang berpoligami, di antaranya berkaitan dengan sikap adil sang suami. Allah 'Azza wa Jalla membolehkan lelaki untuk berpoligami selama tidak lebih dari empat isteri dan mampu untuk berlaku adil. Kewajiban untuk berlaku adil adalah memberikan hak yang sama kepada isteri-isterinya dalam batasan kemampuan manusiawi, bukan pada hal-hal yang tidak dia miliki. Buku ini membahaskan persoalan hukum syari'at yang berkaitan dengan sikap adil seorang suami terhadap para isterinya dalam perspektif ijtihad para Imam Mazhab fiqih. Di antara perbahasan dalam buku ini adalah:-

Pernikahan, deffinisi secara etimologi dan terminologi - Hikmah pernikahan, Landasan syariat pernikahan, Hukum pernikahan.

Bab 1: Poligami - Penjelasan poligami, Hukum poligami, Landasan syariat poligami, dan Hukum poligami serta Syarat-syarat poligami:

1. Jumlah maksima yang dibolehkan .2. Berlaku adil terhadap para isteri .3. Kemampuan memberikan nafkah.

Bab 2: Berlaku adil kepada para isteri, Pengertian berlaku adil, definisi adil, Definisi Zawjah (suami/isteri) .b. Perbedaan adil dengan al-Qosmu'/bahagian secara etimologi dan terminologi. Perbedaan antara adil dengan al-Isyrah bi al-Ma'ruuf (memperlakukan wanita dengan sewajarnya), Hukum berlaku adil terhadap para istri.

Bab 3: Rukun berlaku adil terhadap para Isteri. Suami yang diwaajibkan berlaku adil. Isteri yang berhak dan tidak berhak diperlakukan secara adil. Cakupan berlaku adil dan pembahasan lengkap lainnya..

Total Pages:
264 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.