Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, September 7, 2011

458 - Mahkota Pengantin

Mahkota Pengantin
Bingkisan Istimewa Untuk Suami Isteri


Title:
Mahkota Pengantin
Judul Asli: Tuhfah al-Arusain

Author:
Majdi B. Manshur B. Sayyid asy-Syuri

Publisher:
Pustaka at-Tazkia

Price:
RM48

Weight:
700g

Description:

Pernikahan adalah di antara asas utama keutuhan masyarakat Muslim. Apabila ikatan sesebuah keluarga retak, remuk pulalah sendi-sendi sesebuah peradaban. Oleh sebab itulah, kenapa Islam begitu menjaga perhubungan di antara lelaki dan wanita serta menggalakkan pernikahan. Melalui pernikahan, Islam mendidik dan menjaga umat Islam agar hidup dengan tenteram dan bahagia.

Buku Mahkota Pengantin ini adalah sebuah nota, sebuah penjelasan yang sekaligus merupakan pencerahan berkaitan usaha membina keluarga menjadi keluarga yang sakinah mawaddah wa rahmah (penuh ketenangan, kecintaan, dan rahmat) sejak dari memulakan niat peminangan ditancapkan di dalam hati. Kemungkinan melangkah ke fasa ijab dan kabul sehinggalah ke fasa hidup berdua. Bagaimana seharusnya hidup berumahtangga diharungi. Bagaimana suami dan isteri perlu saling membantu dan melengjkapi satu sama lain. Maka buku ini berusaha membantu para pembaca.

Kelebihan buku Mahkota Pengantin ini terletak pada kupasannya yang menjurus kepada realiti sebenar yang sedang dan bakal dihadapi oleh para pasangan suami isteri. Bahasanya pun lebih ringan, mudah difahami, tidak berjela-jela dan disampaikan dalam bentuk santai.

Di antara yang dibahaskan melalui buku ini adalah soal hubungan seks suami dan isteri, yang merupakan antara topik yang jaras dibahaskan secara terbuka. Mungkin kerana janggal dan perasaan malu. Tetapi diebabkan pelbagai isu yang timbul berkaitan ini akhir-akhir ini, maka buku ini mengambil langkah membahaskan sekitar hubungan seks suami isteri berdasarkan dalil-dalil yang sepatutnya. Ia menjelaskan sekitar isu jima' (seks) secara umum, kemudian saat suami dan isteri berduaan, mukaddimah seks, waktu terbaik melakukan hubungan seks, waktu berbahaya melakukan seks, bahaya dan manfaat hubungan seks, sehinggalah kepada soal ejakulasi dan pemasalahannya juga turut dibentangkan. Ini adalah sebahagian perbahasan yang jarang ada dalam mana-mana buku berkaitan nikah.

Walau bagaimana itu hanyalah sebahagian dari perbahasan yang dikemukakan oleh penulis. Adapun perbahasan utama yang mendominasi buku ini adalah seperti keperluan untuk bernikah, keperluan untuk berkeluarga, memilih suami dan isteri yang soleh/solehah, solat istikharah, persoalan mahar atau maskahwin, persediaan dlam membina rumahtangga dan pernikahan, adat-adat kebiasaan dalam pernikahan dan pandangan Islam mengenainya, dan sunnah mengadakan walimah ketika pernikahan.

Kemudian diikuti dengan perbahasan berkaitan jenis-jenis pernikahan yang syar'i atau sebaliknya. Kemudian isu poligami, hak-hak suami dan isteri, serta iu keperluan dalam berumahtangga yang menyentuh aspek harta dan rezeki.

Buku ini seterusnya membahaskan etika berumahtangga secara sunnah, iaitu etika sebagai seorang suami, sebagai isteri, etika ketika bersama, etika dan adab dalam menjaga hubungan, saling memberi nasihat dan seumpamanya. Buku ini turut membahaskan etika ketika mahu mengadakan hubungan seks, dan bagaimana mengakhirinya, sehinggalah kepada urusan mandi dan tatacaranya.

Buku ini turut membawakan perbahasan sekitar onani dan hukum-hakamnya. Dan yang terakhir ia menyertakan sekali perbahasan berkaitan isu sihir yang dikatakan banyak melanda kehidupan berumahtangga bagi pasangan tertentu. Penulis menjelaskan bagaimana sihir boleh berlaku, jenis-jenis sihir, cara merawatinya, cara mencegahnya, doa-doa dan zikir-zikir yang boleh dibaca sebagaimana anjuran Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, sehinggalah kepada perbahasan beberapa bentuk kesalahan yang biasa dilakukan oleh masyarakat dalam menghadapi gangguan sihir. Melalui perbahasan terakhir ini, penulis secara umumnya berusaha membantu para pembaca menolak gangguan sihir dan gangguan syaitan berdasarkan kaedah yang ditunjuk-ajarkan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Yang mana secara umumnya, kaedah ini banyak dilupakan oleh masyarakat Islam pada hari ini sehingga beralih kepada kaedah perdukunan, perbomohan, dan seumpamanya.

Apa pun, semoga pembaca beroleh manfaat melalui buku ini. InsyaAllah...

Total Pages:
335 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layarihttp://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.