Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, March 22, 2012

542 - Jabat Tangan Yang Membawa Dosa

Jabat Tangan Yang Membawa Dosa


Title:
Jabat Tangan Yang Membawa Dosa

Author:
Syaikh Muhammad al-Muqaddam

Publisher:
Zam-zam Mata Air Ilmu

Price:
RM13

Weight:
Kurang 100g

Description:

Telah menjadi sunnah yang diketahui umum baiknya berjabat tangan dan merupakan sebahagian dari sunnah Rasulullah menganjurkan berjabat tangan apabila bertemu. Cuma sayangnya, tidak semua jabat tangan itu berpahala, sebaliknya ada yang membuahkan dosa. Di antaranya adalah jabat tangan yang berlaku di antara kaum lelaki dengan wanita yang bukan mahram.

Maka, buku ini tampil menjelaskan hukum jabat tangan yang disunnahkan lagi dianjurkan, serta jabat tangan yang wajib dihindari. Penulis tidak sekadar menjelaskan secara mendatar, tetapi turut menjawab balik beberapa bentuk syubhat yang ditimbulkan akhir-akhir ini oleh sebahagian pihak yang cuba menghalalkan bersalaman tangan di antara kaum lelaki dengan wanita. Pembentangan yang beliau utarakan turut disertakan sama, pandangan dan penegasan para ulama dari kalangan 4 mazhab fiqh.

Turut dibahaskan sama oleh penulis adalah hukum memberi salam kepada wanita dan adab berjabat tangan yang dianjurkan sunnah.

Total Pages:
99 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari - http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.