Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, December 16, 2013

834 - Argan Oil, The Golden Oil of Morocco

Argan Oil, The Golden Oil of Morocco



Item: Argan Oil, The Golden Oil of Morocco | Pengeluar: Achlim (Morocco) | Berat: 60gram | Kuantiti: 40ml pure Argan oil | Harga: RM69.00. [Disediakan oleh Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Keterangan item: Minyak Argan terhasil dari pokok Argan, atau nama saintifiknya Argania spinosa. Hanya terdapat di beberapa tempat di Morocco dan sedikit di Algeria. Ianya kaya dengan kandungan vitamin E, anti oxidant, vitamin C, omega 3 (α-Linolenic acid), omega 6 (Linoleic acid), dan omega 9 (Oleic acid) yang baik untuk kecantikan dan kesihatan kulit.

Di Morocco sendiri, Argan oil (minyak Argan) termasuk produk yang memiliki harga dan permintaan yang tinggi, serta tidak mudah untuk diperolehi. Dan sudah tentu ia lebih sukar lagi diperolehi di selain tempat di Morocco, namun sejak kebelakangan ini ia telah mula mendapat perhatian dan permintaan yang baik, sekaligus mula dipasarkan ke luar untuk jualan dan permintaan secara khusus bagi tujuan kosmetik. Atas dasar ini juga, kerajaan Morocco pun telah mula mensasarkan agar penghasilan Argan oil dipertingkatkan supaya mampu mencapai kira-kira 2500 hingga 4000 tan menjelang tahun 2020.

Secara tradisional, Argan oil digunakan sebagai rawatan penyakit kulit dan dijadikan sebagai sebahagian ramuan kosmetik (produk kecantikan) untuk kulit dan rambut. Ia diakui mampu merawat kesan terbakar, dan melambatkan kesan penuaan (dengan mengurangkan kesan kedutan pada kulit). Pada rambut, ia membantu merawat rambut yang rosak (atau kering), tidak sihat, kusam, berminyak, dan rambut terbelah di hujung. Ia juga mampu mengembalikan kilauan rambut yang tidak bermaya. Selain itu, Argan oil juga turut digunakan untuk rawatan serta kecantikan kuku.

Argan oil digunakan dengan cara menyapukannya atau mengusapkannya pada kulit atau rambut yang berkenaan. Digunakan juga pada kuku. Pada kulit biasanya ia digunakan untuk merawat kesan parut, eczema, kesan cacar (chicken pox), kesan terbakar atau melecur, parut jerawat, kurap, dan kesan luka. Ia disapukan pada tempat berkaitan. Demikian juga dengan rambut, ia diambil dalam jumlah 2 hingga 3 titis lalu disapukan dan diratakan pada rambut yang bermasalah (seperti kekeringan, atau rosak).

Maklumat lanjut:
Hubungi Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: ilmusunnah@gmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga website kami di, www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise), kemudian sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.