Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, December 30, 2009

205 - Sunnah-sunnah Yang Dilupakan

Sunnah-sunnah Yang Dilupakan


Title:
Sunnah-sunnah Yang Dilupakan
Judul Asli ('Arab): al-Washiyyatu bi Ba'dhis Sunnan Syibhil Mansiyyath

Author:
Haifa' Binti 'Abdullah ar-Rasyid

Publisher:
Darus Sunnah

Price:
RM34

Weight:
400g

Description:

Buku ini membahaskan sebahagian dari sekian banyak sunnah-sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang telah ditinggalkan oleh majoriti umat Islam, atau sebahagian dari mereka, atau sebahagian lain yang mula melupakan/meninggalkannya. Penulis buku ini, cuba mengumpulkan dan menghimpunkan sebahagian (beberapa) amalan-amalan sunnah dengan berpandukan dalil-dalil serta keutamaannya. Ini adalah sebagai nasihat dan motivasi kepada masyarakat umat Islam supaya kembali menghidupkan sunnah-sunnah tersebut. Buku ini sangat membantu kita secara umumnya di dalam usaha untuk mempraktikkan saranan-saranan Rasulullah... Dari sebuah hadis (maksudnya): Sesiapa yang menghidupkan satu sunnah dari sunnah-sunnahku, sehingga manusia mengamalkannya, maka dia akan mendapatkan pahala sebagaimana pahala orang-orang yang mengamalkannya tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. (Hadis Riwayat at-Tirmidzi). Di antara yang dibahaskan adalah: 1 - Sunnah-sunnah dalam bersuci seperti istinsyaq dan berkumur-kumur. 2 - Sunnah-sunnah dalam mandi junub. 3 - Sunnah-sunnah dalam Siwak, Adzan, Solat, seperti meletakkan sutrah dan merapatkan saf dalam berjama'ah. 4 - Berdoa di dalam/selepas solat. 5 - Sunnah di dalam solah Nafilah. 6 - Sunnah dalam musafir. 7 - Sunnah ketika haru Juma'at. 8 - Sunnah ketika membaca al-Qur'an. 9 - Sunnah di ketika haji/umrah. 10 - Sunnah dalam persoalan memberi/menjawab salam danmeminta izin. 11 - Sunnah dalam tidur/bangun tidur. 12 - Sunnah dalam perhubungan/mu'amalah/adab. 13 - dan banyak lagi yang lainnya.

Total Pages:
377

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.