Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, August 9, 2010

282 - Atlas al-Qur'an

Atlas al-Qur'an


Title:
Atlas al-Qur'an

Author:
Dr. Syauqi Abu Khalil

Publisher:
Malmahira

Price:
RM160

Weight:
1.6 kg

Description:

Dalam khazanah keilmuan Islam, buku ini merupakan sebuah karya baru di dalam bidangnya dan belum pernah ada sebelumnya. Buku ini membantu umat Islam untuk membuktikan kebenaran daripada pelbagai informasi sejarah dan kejadian serta keberadaan umat-umat terdahulu yang termaktub dalam al-Qur'an. Pembuktian ini diperkuatkan lagi oleh atlas yang memperjelaskan kedudukan tempat kejadian, tempat tinggal suatu kaum, dan pelbagai peristiwa penting lainnya. Di dalam atlas ini pembaca akan menemukan yang diantaranya sebagaimana berikut:

1) Tempat turunnya Adam dan Hawa dari syurga.

2) Tempat pembunuhan dan perkuburan Habil.

3) Daerah yang pernah dilanda banjirbesar dan memusnahkan kaum Nabi Nuh.

4) Negeri yang menjadi tempat kemusnahan kaum Nabi Luth.

5) Tempat Nabi Sulaiman mendengar percakapan sekawanan semut.

6) Laut yang pernah dibelah dengan tongkat Nabi Musa.

7) Kisah Ashabul Kahfi, Ashabul Jannah, Ashabul Fil, Iramadzatil Imad, Ashabul Ukhdud, Ashabul Rassi, dan rihlatasy syita'i wash shaif.

8) Kisah peperangan Rasulullah, perjalanan beliau, Haji Wada', sehingga ketika ajal menjemput beliau.

Selain itu, masih banyak lagi nama tempat, kaum, dan pelbagai kejadian penting lainnya yang disebutkan al-Qur'an, yang kemudiannya penulis berusaha memberikan penjelasan tentangnya. Setiap perbahasan dalam buku ini disertakan dengan peta dan foto bagi tujuan memperjelas sekaligus membuktikan bahawa sejarah yang disampaikan al-Qur'an itu bukan diada-adakan atau rekaan. Kaedah ini sengaja digunakan oleh Dr. Syauqi Abu Khalil (penyusun buku ini) untuk memudahkan para pembaca menemukan kedudukan geografi untuk sesebuah kejadian sekaligus mengenali nama-nama tempat monumental yang disebutkan di dalam al-Qur'an. Kami Yakin, Anda Memerlukan Buku Ini..

Total Pages:
362 m/s.
More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.