Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, August 9, 2010

283 - Atlas Hadits

Atlas Hadits


Title:
Atlas Hadis

Author:
Dr. Syauqi Abu Khalil

Publisher:
Malmahira

Price:
RM160

Weight:
1.6 kg

Description:

Mungkin selama ini kita hanya membaca dan menghafal hadits-hadits Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam tanpa memiliki rasa untuk mengetahui kewujudan adanya tempat-tempat, kaum, dan bangsa yang beliau sebutkan dalam hadis-hadisnya. Perkara ini didukung pula oleh kurangnya buku yang dapat dijadikan sebagai rujukan.

Oleh kerana itu, penyusun buku ini mengajak kita semua menyelusuri pelbagai kejadian, tempat, kaum, dan bangsa yang pernah disebut oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam melalui hadis-hadis beliau, seperti contohnya:

1 - Jalan atau jejak-jejak yang pernah dilalui oleh Rasulullah dan para sahabatnya di ketika hijrah dari Makkah ke Madinah?

2 - Di manakah Solat Jumaat pertama dan kedua kali dilakukan oleh Rasulullah?

3 - Di manakah kedudukan Laut Hijau yang dimaksudkan Rasulullah dalam sesebuah hadis-nya? Apakah laut tersebut benar-benar ada? Mungkinkah kita pernah mengunjungi laut yang beliau maksudkan tersebut?

4 - Demikian juga Majma'ul Bahram, titik pertemuan antara dua laut, laut apakah sebenarnya yang dimaksud?

5 - Gua apa sebenarnya yang dulu pernah dijadikan oleh Rasulullah bersembunyi ketika dikejar oleh orang-orang kafir?

6 - Di manakah letaknya ketiga-tiga masjid yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk kita berkunjung dan solat di sana?

7 - Dimanakah letak lokasi perang Badar, perang Hunain, perang Uhud, dan perang-perang lainnya yang diikuti atau pun tidak diikuti oleh Rasulullah?

8 - Di mana parit atau khandaq yang dibuat oleh Salman al-Farisi dan berapa panjangnya sehingga berjaya memenangi peperangan?

9 - Jejak mana dan benteng apa saja yang digunakan oleh para sahabat sehingga mereka berjaya membebaskan kota Khaibar?

10 - Dan pelbagai peristiwa penting lainnya yang disebutkan melalui hadis-hadis Rasulullah yang dapat kita perhatikan melalui peta dan juga melalui foto yang disertakan.

Selain itu, melalui buku ini juga kita berupaya mengetahui jejak-jejak perjalanan para perawi hadis dalam menimba ilmu dan mencari hadis.

Penulis buku ini berusaha menggambarkan semuanya itu melalui peta yang disertakan dengan beberapa foto yang menjadikannya semakin jelas dan mudah difahami.

Total Pages:
382 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.