Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, January 19, 2013

697 - Renungan Bermakna Saat Musibah Melanda


Renungan Bermakna Saat Musibah Melanda


Judul Buku:
Renungan Bermakna Saat Musibah Melanda

Penulis:
Ustaz Dzulqarnain M. Sunusi

Penerbit:
Pustaka As-Sunnah Makassar

Harga:
RM10

Berat:

160g

Keterangan Buku:

Ujian dan dugaan adalah sebuah ketentuan yang telah Allah Subhanahu wa Ta’ala pastikan dalam perjalanan kehidupan manusia di muka bumi. Apakah dia sabar atau ingkar lalu berpaling. Allah menurunkan ujian dalam pelbagai bentuk, sama ada yang dilihat mudah, pertengahan, mahupun yang berat. Bahkan termasuk di dalamnya adalah bencana dan musibah besar seperti bencana alam, kemarau, kelaparan, peperangan, dan seumpamanya.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

“Dan benar-benar akan Kami berikan ujian kepada kamu semua dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun.” Mereka itulah yang mendapat selawat (keselamatan) yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk” (Surah al-Baqarah, 2: 155-157)

Demikian juga Allah menjadikan setiap apa yang berada di persekitaran kita termasuk ujian. Sama ada kita mensyukurinya atau mengkufurinya. Termasuk apa yang ada di langit, yang di bumi, air, hujan, tumbuh-tumbuhan, demikian juga dengan harta kekayaan dan anak-anak.

Allah Ta’ala berfirman:


إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ


فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ

“Harta-benda dan anak-anak kamu adalah ujian dan di sisi Allah-lah pahala yang besar. Maka bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sedaya upaya kamu, dan dengarlah, serta taatlah, dan berinfaq-lah dengan infaq yang baik untuk dirimu.” (Surah at-Taghaabun, 64 : 15-16)

Demikian juga dijadikan panca-indera kita ini juga sebagai ujian. Allah Ta’ala berfirman:


إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), atas sebab itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.” (Surah al-Insaan, 76: 2)

Demikian-lah Allah Ta’ala mengkhabarkan kepada kita bahawa Dia akan menguji para hamba-Nya dengan kesenangan dan kesusahan, rasa takut, lapar, hilangnya harta, hilangnya orang yang disayangi, dan merosotnya hasil bumi. Bahkan Allah juga turut menguji dengan kesenangan dan kemewahan, apakah dia bersyukur.

Maka ini-lah dia termasuk bentuk-bentuk ujian Allah kepada para hamba-Nya. Sesiapa yang bersabar dengannya maka ia mendapat pahala melimpah-ruah dan khabar gembira di Syurga, sebaliknya sesiapa yang putus-asa, maka ia sendiri yang rugi malah akan beroleh azab.

Dari itu, sesiapa yang sentiasa bersabar dengan setiap keadaan yang dihadapinya sama ada yang menyenangkan mahupun yang menyakitkan kerana semata-mata mencari keredhaan Allah, bererti dia telah menghiasi dirinya dengan akhlak yang mulia lagi terpuji.

Oleh itu, buku ini antara fokus kandungannya adalah menjelaskan sebab-sebab turunnya musibah dan petaka yang antaranya kerapa kufur, berbuat syirik, mengabaikan tauhid, dan mengingkari nikmat. Kemudian penulis menjelaskan pula kaedah-kaedah agar terhindar dari bencana dan petaka, hikmah-hikmah di balik musibah, bagaimana seharusnya menghadapi musibah, dan kewajiban bersabar serta bagaimana melaksanakan sabar itu.

Jumlah Muka Surat:
119 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.