Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Tuesday, December 7, 2010

344 - Menyoal Rutinitas Perayaan Bid'ah Sepanjang Tahun

Menyoal Rutinitas Perayaan Bid'ah Sepanjang Tahun


Title:
Menyoal Rutinitas Perayaan Bid'ah Sepanjang Tahun
Judul Asal: al-Bida' al-Hauliyyah

Author:
Syaikh 'Abdullah B. 'Abdul 'Aziz at-Tuwaijiri

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM72

Weight:
1.3 Kg

Description:

Pro dan kontra tentang perayaan hari-hari besar dalam Islam telah berlangsung sejak sekian lama. Umat Islam terpecah menjadi dua kelompok di antara yang setuju dan tidak setuju. Yang perlu diketahui, fenomena seperti ini (pelbagai perayaan pada tarikh-tarikh khas tertentu) belum pernah berlaku pada zaman Nabi dan dua generasi setelahnya. Kerana itulah ia menjadi sebahagian dari perkara-perkara baru yang dimasukkan ke dalam agama (Islam) oleh penganutnya. Maka di sini kita perlu menelitinya semula kenapa ia berlaku dan bagaimanakah hukum-hukum berkaitan dengannya dan kesan-kesannya kepada masyarakat dan umat Islam supaya menjadi jelas mana yang termasuk ke dalam kategori terlarang dan mana yang bukan.

Bagaimana sebenarnya hukum merayakan hari-hari tertentu yang belum pernah disyari'atkan oleh Sunnah dan bagaimana pula hukum berkaitan amalan-amalan tahunan yang diwujudkan ke dalam agama Islam oleh para penganutnya menurut perspektif syari’at Islam? Adakah ia tergolong amalan yang tercela atau yang mulia? Seterusnya akan muncul pula persoalan, adakah istilah bid’ah hasanah dalam Islam dan bagaimana memahaminya? Ataukah apa jua jenis bid’ah itu automatik sesat dan menyesatkan? Dengan itu, karya ilmiah ini wajar diteliti, dihayati, ditela'ah, dan difahami oleh setiap Muslim berdasarkan judulnya sahaja sudah menunjukkan agak bersifat kontroversi.

Buku ini merupakan thesis penulis bagi tujuan meraih gelaran master. Ianya mengulas dan membentangkan secara ilmiah dan sistematik perihal hari raya, hari besar, dan amalan rutin tahunan yang dilakukan sebahagian besar umat Islam di sebahagian tempat atau seluruh dunia, seperti Maulid Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam, Isra’ Mi’raj, tahun baru Hijriyah (pesta Ma'al Hijrah), hari raya Nairuz (pesta Tahun baru), sambutan nisfu Sya'aban, hari Asyura, mandi safar, hari ulangtahun, hari haul ulama-ulama tertentu, hari sial pada bulan-bulan tertentu, dan pelbagai lagi lainnya berserta amalan-amalan rutin tertentu di setiap tahun, sedangkan ianya tidak pernah ada contohnya dari Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam apatah lagi disunnahkan. Penulis membentangkan satu per satu rutin dan ulangan ibadah dan perayaan dari bulan ke bulan lainnya sepanjang tahun, serta menyebutkan pendapat kelompok-kelompok umat Islam yang pro dan kontra terhadapnya, seterusnya menyebutkan pula dalil bagi setiap kelompok terlibat. Kemudian, beliau memberikan ulasan berdasarkan pendapat-pendapat ulama generasi awal dan dalil-dalil dengan menjadikan al-Qur'an dan as-Sunnah sebagai hakimnya. Buku ini adalah asli hasil sebuah penelitian dan kajian yang sangat ilmiah, tidak membawa bendera mazhab atau mana-mana kumpulan pun, sehingga kesimpulan hukumnya dapat dipertanggungjawabkan secara ilmiah juga. Dengan itu, selamat mengkaji dan meneliti.

Total Pages:

723 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.