Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, December 10, 2010

346 - Kitab Fadhail A'mal

Kitab Fadhail A'mal


Title:
Kitab Fadhail A'mal
ash-Shohih al-Musnad min Fadhail al-A'mal wal Auqat wal Amkinah

Author:
Ali B. Muhammad al-Maghribi

Publisher:
Darul Haq

Price:
RM120 (2 Jilid)

Weight:
2Kg

Description:

Dalam dunia Islam secara umum, semangat untuk menerapkan Islam tampak begitu menonjol dari sudut galakkan beramal dan pengajian terhadap hadis-hadis berkaitan fadhail a'mal (keutamaan amalan).

Namun ramai dari kalangan masyarakat awam yang terjebak mempelajari buku-buku fadhail a'mal yang mengedepankan hadis-hadis dhaif (atau tidak sahih) seperti Kitab Ihya' Ulumiddin karya Imam al-Ghazali yang tidak memiliki tahqiq (oleh al-Iraqi) atau tidak mempedulikan tahqiq (penjelasan status hadis) sama sekali, kitab Fadhail al-A'mal oleh maulana Zakariya al-Kandahlawi, kitab Dzurratun Nasihin, dan buku-buku lain yang sama waktu dengannya.

Fenomena ini menjadikan sebahagian ulama untuk menyusun buku berkaitan fadhail a'mal yang memiliki rujukan dan kaedah penyampaian hadis yang boleh dipertanggungjawabkan dan terhindar dari bahaya hadis-hadis yang tidak sahih.

Di antaranya buku yang sekarang ada di tangan pembaca, kitab ash-Shahih al-Musnad min Fadhail al-A'mal karya Abu Abdullah Ali bin Muhammad al-Maghribi.

Buku ini mengumpulkan sekitar 1700 hadis-hadis sahih dan hasan berkaitan dengan subjek ini yang diambil dari kutub sittah dan kutub turats lainnya. Buku ini juga mencakupi beberapa hadis dhaif namun memiliki syahid (penguat) yang mengangkatnya menjadi hasan.

Lebih istimewa, buku ini dimuraja'ah oleh Syaikh Muqbil bin Hadi dan Syaikh Mushthafa al-'Adawi. Di dalamnya dicantumkan perawinya secara lengkap, kecuali hadis-hadis yang berulang, maka cukup disebutkan nama sahabat saja. Penjelasan status hadis-hadisnya turut boleh dilihat pada bahagian nota kaki. Dengan penjelasan status hadis yang ilmiyah ini menjadikan kita lebih yakin untuk mengamalkannya, sekaligus membantu para pembaca sekalian menjauhi keyakinan-keyakinan yang tidak diasaskan di atas sumber yang sahih.

Selamat membaca.

Total Pages:

2 Jilid.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.