Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, September 2, 2012

609 - Mereka Adalah Para Sahabat

Mereka Adalah Para Sahabat


Judul Buku:
Mereka Adalah Para Sahabat

Judul Asal ('Arab):
Shuwaru min Hayatish Shahabah

Penulis:
Dr. 'Abdurrahman Ra'fat Basya

Penerbit:
Pustaka at-Tibyan

Harga:
RM41

Berat Buku:
800g

Keterangan Kandungan:

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Janganlah kamu mencela seorang pun dari kalangan sahabatku. Kerana sesungguhnya sekiranya salah seorang di antara kamu menginfaqkan emas sebesar Gunung Uhud sekalipun nescaya ia tidak akan dapat menyamai dengan satu mud yang diinfaqkan oleh para sahabatku, bahkan setengahnya pun tidak akan sama.” (Shahih al-Bukhari, no. 3673. Shahih Muslim, Bab: Larangan Mencela Para Sahabat, no. 254)

Dari Sabda Rasulullah ini telah cukup menggambarkan betapa agungnya kedudukan para sahabat di hadapan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Bahkan sanjungan Rasulullah ini turut dikuatkan pula dengan dalil al-Qur'an yang jelas. Antaranya sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala berikut:

“Orang-orang yang terdahulu lagi yang paling awal masuk Islam (generasi sahabat) dari golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka Syurga yang ada sungai-sungai mengalir. Mereka kekal abadi di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah, 9: 100)

Siapakah sebenarnya para sahabat ini? Apa yang telah mereka lakukan sehingga mencapai penngiktirafan sedemikian agung daripada Allah dan Rasul-Nya? Apa sumbangan mereka terhadap Islam? Bagaimana sejarah dan kehidupan mereka? Apa pegangan dan prinsip-prinsip hidup mereka? Bagaimana mereka beragama?

Bukankah ini semua suatu yang menarik untuk ditelusuri dan dihayati. Agar kisah-kisah dan jalan hidup mereka dapat kita ambil pedoman dan jadikan contoh. InsyaAllah, buku ini mengupas sebahagian dari kisah-kisah suka dan duka serta jalan hidup yang telah mereka lalui. Sebahagian dari rakaman kisah-kisah yang terpahat indah dalam lipatan kitab-kitab sirah tentang perit getir, ujian, kesabaran, dan keteguhan mereka di dalam beragama diungkapkan oleh penulis melalui buku ini. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com. Tidak dibenarkan membuat salinan tanpa kebenaran]

Semoga kita dapat menuai hikmah dan faedah darinya. InsyaAllah.

Jumlah Muka Surat:
420 m/s.

Maklumat Pesanan:
Boleh hubungi Saudara Nawawi, melalui h/p. (SMS/Call) No.: 012-6887715 atau melalui email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau pengesahan stok.

Layari, http://galeriniaga.blogspot.com/

Kaedah Bayaran:
Sebaik stok telah disahkan dan jumlah telah dipersetujui, bayaran boleh dibuat ke akaun bankCIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise).

Sebaik bayaran dibuat, sila sms/email-kan nama, alamat penuh anda, no. tel., serta nyatakan bayaran dibuat ke akaun mana. Setelah itu, urusan penghantaran/pengeposan akan kami lakukan secepat mungkin.