Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, September 12, 2012

615 - Hukum Tahlilan (Selamatan) & Perayaan Haul (Ulangtahun Kematian)

Hukum Tahlilan (Selamatan)
&
Perayaan Haul (Ulangtahun Kematian)


Title:
Hukum Tahlilan (Selamatan) & Perayaan Haul (Ulangtahun Kematian)

Author:
Abu Ubaidah Yusuf as-Sidawi

Publisher:
Media Tarbiyah

Price:
RM12

Weight:
100g

Description:

Dalam tidak sedar, rupa-rupanya amalan atau ritual kenduri tahlilan dan Yasinan serta majlis kirim arwah telah menjadi isu yang begitu hangat diperkatakan dan diperdebatkan di wilayah nusantara akhir-akhir ini. Khususnya Malaysia, Brunei, Singapore, dan Indonesia.

Di antara isu yang dibangkitkan adalah apabila ada kelompok umat Islam tertentu yang mengatakan amalan ini sebenarnya adalah bid'ah lagi haram!??? Mereka berhujjah dengan dalil-dalil al-Qur'an dan al-hadis tertentu termasuk fatwa-fatwa para ulama mazhab yang empat. Jadi, sejauh manakah kebenarannya? Bukankah amalan ini telah sebati dengan kehidupan bermasyarakat umat Islam di negara kita sehingga hari ini? Kenapa tiba-tiba ada yang menyangkalnya?

Jadi, marilah sama-sama kita semak dan perhatikan hujah perbahasannya secara umum dan terperinci. Apa hukumnya yang sebenar, sejarahnya, dan benarkah Rasulullah dan para sahabat tidak pernah mengamalkannya... Apakah jika mereka tidak mengamalkannya, maka ia sekaligus tergolong bid'ah dan haram hukumnya? Apa kata para ulama dan imam mazhab?

Ayuh, mari sama-sama kita membaca, semak, dan berlapang dada.

Total Pages:
84 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari - http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.