Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Tuesday, September 11, 2012

613 - Kisah Orang-orang Zalim

Kisah Orang-orang Zalim


Judul Buku:
Kisah Orang-orang Zalim

Penulis:
Abu Anas Hamid B. Ahmad ath-Thahir al-Basyuni

Penerbit:
Darus Sunnah

Harga:
RM64

Berat Buku:
0.9kg

Keterangan Kandungan:

Secara bahasa, zalim adalah lawan dari kata adil. Kerana adil maknanya adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya, maka dalam hal ini, zalim adalah menempatkan sesuatu bukan pada tempatnya.

Ada juga yang mendefinisikan makna zalim dengan beberapa istilah seperti: Melampaui hak-hak orang lain tanpa keizinan pemiliknya, menghukum kesalahan seseorang atas kesalahan orang lain, melampaui batas, melazimi kekafiran dan kesesatan, mengada-adakan sesuatu terhadap Allah, dan sebagainya.

Allah Subhanahu wa Ta'ala mensucikan diri-Nya dari sifat zalim, kerana kezaliman merupakan suatu aib dan kekurangan, sementara Allah adalah maha suci dari segala aib dan kekurangan.

Ini adalah sebagaimana disebutkan dalam hadis qudsi:

"Wahai hamba-hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan kezaliman atas diri-Ku, dan Aku menjadikannya pula haram atas kalian, maka janganlah kalian saling menzalimi."

Allah menegaskan dalam ayat-Nya:

"Sesungguhnya Allah tidak menzalimi manusia sedikitpun." (Surah Yunus, 10: 44)

Dan Allah turut mengingatkan kepada orang-orang yang berbuat zalim dengan firman-Nya:

"Ingatlah bahawa laknat Allah itu ditimpakan atas orang-orang yang zalim." (Surah Hud, 11: 18)

"Dan janganlah engkau menganggap bahawa Allah leka (tidak mengetahui) dari apa yang diperbuat oleh orang-orang yang zalim." (Surah Ibrahim, 14: 42)

Dalam ayat-Nya yang lain lagi:

"Dan sesiapa di antara kamu yang berbuat zalim, nescaya kami timpakan kepadanya rasa azab yang besar." (Surah al-Furqan, 25: 19)

Buku ini menampilkan 104 kisah kezaliman yang dilakukan oleh orang-orang zalim berserta dengan balasan dan kesudahannya. Di antara kisah-kisah yang dimaksudkan adalah kisah Iblis, Qabil sang pembunuh pertam di muka bumi, kaum 'Aad, kaum Tsamud, kaum Luth yang dihujani hujan batu berapi, kaum Nuh yang ditenggelamkan banjir besar, kisah Fir'aun yang ditenggelamkan, kisah-kisah para pelopor bid'ah seperti ja'd B. Dirham, kisah Jahm B. Shafwan sang pengasas fahaman sesat Jabriyah, kisah-kisah kebinasaan kaum khawarij terdahulu, kisah Abu Lahab, kisah empayar Parsi, dan banyak lagi lainnya.

Semua kisah-kisah ini dibentangkan dan dihimpunkan dalam sebuah buku agar mampu menjadi iktibar, ibrah, pengajaran, atau pelajaran buat kita semua. Agar tidak menjadi seperti mereka. Semoga kita berusaha sedaya-upaya menjauhi perbuatan zalim, sama ada terhadap Allah, diri sendiri, mahupun makhluk yang lainnya. Sekaligus menjauhi kesudahan yang buruk baik di dunia mahupun akhirat. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com. Tidak dibenarkan membuat salinan tanpa kebenaran]

Jumlah Muka Surat:
293 m/s.

Maklumat Pesanan:
Boleh hubungi Saudara Nawawi, melalui h/p. (SMS/Call) No.: 012-6887715 atau melalui email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau pengesahan stok.

Layari juga, Website Atsar

Kaedah Bayaran:
Sebaik stok telah disahkan dan jumlah telah dipersetujui, bayaran boleh dibuat ke akaun bankCIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise).

Sebaik bayaran dibuat, sila sms/email-kan nama, alamat penuh anda, no. tel., serta nyatakan bayaran dibuat ke akaun mana. Setelah itu, urusan penghantaran/pengeposan akan kami lakukan secepat mungkin.