Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, April 15, 2009

116 – al-Fawa’id (Menuju Peribadi Taqwa)

al-Fawa’id (Menuju Peribadi Taqwa)

Title:
al-Fawa’id
(Menuju Peribadi Taqwa)

Author:
Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah

Publisher:
Pustaka al-Kautsar

Price:
RM28

Weight:
400g

Description:

Al-Fawa’id adalah kitab yang ditulis oleh Imam Ibnu Qayyim dalam rangka mewujudkan peribadi taqwa di mana dengannya akan membawa seseorang mengenal dirinya dan Tuhannya. Dengan mengetahui kedudukan dirinya, dia pasti akan melihat betapa banyaknya kelemahan di dalam diri sendiri. Lalu dengan mengenal kelemahan diri, seseorang pasti akan disibukkan dengan usaha memperbaiki diri. Dengan mengenal Tuhan, seseorang pasti tidak akan disibukkan untuk mengejar hawa nafsu. Dia akan berusaha sedaya usaha bagi meraih seberapa banyak yang mungkin ilmu-ilmu yang bermanfaat dan seterusnya berusaha meningkatkan amalan. Dan amal yang paling bermanfaat adalah amal yang dikerjakan dengan penuh keikhlasan dengan hanya mengharap redha dari Allah dan bukan selain-Nya.

Dengan sifat taqwa, seseorang akan sentiasa menerima apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang dengan penuh kelapangan hati. Kehidupannya tidak akan hanya dihabiskan untuk mencari dunia, kerana dia memiliki sebuah keyakinan, bahawa ajal itu akan datang, rezeki juga akan datang. Dia memahami hakikat tersebut, semuanya datang dengan keizinan Allah.

Lebih menarik berkenaan buku ini adalah, beliau (Ibnul Qayyim) tidak hanya memperbahaskan berkenaan persoalan taqwa, tetapi juga dia membawakan bentuk penulisan yang agak global dan universal. Di mana di antara yang turut dibahaskan adalah seperti Tafsir al-Qur’an, Tafsir hadis, perkataan-perkataan para ulama, sifat orang-orang zuhud, prinsip-prinsip keimanan di dalam kehidupan, cara menyucikan jiwa, suluk, dan pelbagai lagi. Melalui tulisan di dalam kitabnya ini juga kita akan dapat melihat betapa mendalamnya penguasaan beliau terhadap ilmu.

Total Pages:
270

More Information/payment:

Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:

Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.