Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, September 29, 2010

298 - Syarah Arbain an-Nawawi 4 Ulama

Syarah Arbain an-Nawawi 4 Ulama


Title:
Syarah Arbain an-Nawawi 4 Ulama
Judul asli: ad-Durrah as-Salafiyah Syarah al-Arba'in an-Nawawiyah

Author:
Susunan asal oleh Imam an-Nawawi
1 - Imam an-Nawawi, 2 - Imam Ibnu Daqiq al-'Id, 3 - Syaikh as-Sa'di, 4 - Syaikh al-'Utsaimin.

Publisher:
Darul Haq

Price:
RM52

Weight:
0.9 kg

Description:

Kitab Arbain an-Nawawi (Hadis 40 susunan Imam an-Nawawi) adalah sebuah kitab kecil yang paling padat dengan hikmah dan ilmu. Ia memuatkan 42 buah hadis yang merupakan hadis berbentuk penjelasan dasar-dasar Syari'at Islam. Kitab tersebut cukup dikenali dan tersebar ke serata dunia dan diterjemahkan ke pelbagai bahasa.

Dengan sebab itu pulalah, maka kitab ini mendapat perhatian yang tinggi oleh para ulama lainnya setelah Imam an-Nawawi. Di antara para ulama yang mengambil manfaat terhadap kitab tersebut lalu memberikan perhatian khusus padanya dengan memberikan penjelasan (syarah) yang lebih bermanfaat adalah Imam Ibnu Daqiq, Syaikh as-Sa'di, dan Syaikh al-'Utsaimin. Maka kemudiannya, penjelasan mereka dikumpulkan bersama dan dibukukan menjadi satu buku khusus sebagai satu syarah khas terhadap hadis-hadis dalam Arbain an-Nawawi tersebut. Sekaligus memberikan kita input kefahaman yang lebih baik terhadap hadis-hadis tersebut berdasarkan kepelbagaian penjelasan para ulama yang menguatkan setiap pemahaman. Di antara konsep pembentangan buku ini adalah dengan menghadirkan matan hadis, terjemahannya, takhrij (status dan riwayat hadis), kosa kata berkaitan kalimah tertentu daripada teks hadis, Syarah (penjelasan) 4 ulama, dan kesimpulan bagi setiap tajuk/hadis yang diberi.

Total Pages:
416 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Depositkan bayaran (bank in bayaran termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi Subandi) atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), dan sms/email kan nama serta alamat penuh anda untuk urusan penghantaran.