Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, January 6, 2011

360 - Sebaik-baik Kamu Yang Mempelajari al-Qur'an

Sebaik-baik Kamu Yang Mempelajari al-Qur'an dan Mengajarkannya


Title:
Sebaik-baik Kamu Yang Mempelajari al-Qur'an dan Mengajarkannya

Author:
Abu Yahya Badrusalam

Publisher:
Pustaka al-Bashirah

Price:
RM15

Weight:
150g

Description:

Buku ini membahaskan ilmu-ilmu al-Qur’an (ulumul Qur’an) secara ringkas. Sangat sesuai untuk bacaan asas dan pengenalan kepada para penuntut ilmu.

Ustaz Abu Yahya Badrusalam diberi kelebihan untuk mempermudahkan tajuk-tajuk yang penting dalam memahami al-Qur'an, selain membawakan contoh kes yang sangat relevan dalam memahami ayat-ayat Al-Qur’an. Kandungan utama yang diketangahkan melalui buku ini adalah, 1 - Keutamaan Mempelajari al-Qur'an. 2 - Kaedah Tafsir al-Qur'an dengan al-Qur'an. 3 - Memahami al-Qur'an dengan as-Sunnah. 4 - Memahami al-Qur'an dengan Pemahaman Para Tabi'in. 5 - Memahami al-Qur'an dengan Beberapa Kaedah yang lain seperti kaedah bahasa Arab, Asbabun Nuzul, Nasikh dan Mansukh, dll.

Buku ini membantu para pembaca memahami kaedah-kaedah ringkas dalam memahami al-Qur'an di samping menanamkan minat yang tinggi terhadap mempelajari al-Qur'an.

Secara ringkasnya buku ini belum memadai untuk mahir dan pandai dalam menafsirkan AL-Qur’an. Kerana sudah tentunya banyak lagi ilmu-ilmu yang perlu mengiringi seseorang ahli tafsir. Walau bagaimanapun, buku ini sangat membantu dalam memahami ayat-ayat al-Qur’an..

Total Pages:

186 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.