Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, January 7, 2011

371 - Nama-nama Indah Buat Sang Bayi

Nama-nama Indah Buat Sang Bayi


Title:
Nama-nama Indah Buat Sang Bayi

Author:
Syaikh Dr. Bakr B. Abdillah Abu Zaid

Publisher:
al-Qowam

Price:
RM10

Weight:
Kurang 100g

Description:

Memberi nama anak dengan nama-nama indah dan islami merupakan hadiah terindah daripada ibu/bapa buat buah hatinya di awal-awal kehidupannya di dunia ini. Untuk itulah islam sebagai dien (jalan hidup) yang sempurna telah memberikan kaedah-kaedah dan prinsip-prinsip penting dalam pemberian nama anak-anak. Sehingga anak kita akan tumbuh berkembang menjadi contoh anak soleh/solehah yang mampu merealisasikan keindahan akhlak dalam perilakunya, seindah nama-nama yang disematkan ibu/bapa kepada dirinya.

Agak sedih dan tragis... Masih ramai sekali kita temui pada ketika ini, ibu/bapa muslim yang memberi nama anak-anaknya dengan nama-nama orang barat, ataupun nama-nama yang sama sekali tidak mengandungi maksud/erti kebaikan di dalamnya. Ramai yang tidak tidak sedar, bahawa di samping mencerminkan jati diri seseorang, nama juga mengandungi sebuah doa. Dan setiap panggilan buat dirinya boleh menjadi salah satu bentuk doa. Bahkan di hari kiamat kelak seseorang akan dipangil berdasarkan namanya dan nama orang tuanya.

Buku yang ada dihadapan anda ini adalah buku yang amat penting. Setiap ibu/bapa sewajarnya memiliki buku ini sebagai panduan yang baik. Di dalamnya dihuraikan secara terperinci dan jelas sekitar persoalan prinsip-prinsip pemberian nama anak bersesuaian sunnah. Buku ini turut memuatkan nama-nama yang indah dan islami yang sangat sesuai untuk putra-putri anda.

Selamat membaca...

Kandungan/Perbahasan Utama:

1 - Prinsip-prinsip penting dalam pemberian nama
2 - Keutamaan sesebuah nama dan kesannya kepada seseorang anak, ibu/bapa, dan masyarakat.
3 - Waktu pemberian nama
4 - Pemberian nama merupakan hak seorang ayah
5 - Seorang anak dinisbahkan kepada ayahnya, bukan kepada ibunya
6 - Memilih nama yang baik
7 - Urutan nama-nama yang disunnahkan dan dianjurkan
8 - Syarat-syarat nama dan adab-adabnya
9 - Nama-nama yang diharamkan
10 - Nama-nama yang dimakhruhkan
11 - Alternatif dari nama-nama yang diharamkan atau dimakhruhkan
12 - Petunjuk-petunjuk yang perlu diperhatikan sebelum memilih nama
13 - Nama-nama yang indah buat sang bayi
14 - Nama-nama untuk anak laki-laki
16 - Nama-nama untuk anak perempuan.

Total Pages:

147 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.