Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, April 23, 2010

236 - Zaadul Ma'ad (Tahqiq Syaikh Syu'aib al-Arnauth)

Zaadul Ma'ad
(Tahqiq Syaikh Syu'aib al-Arnauth & 'Abdul Qadir al-Arnauth)




Title:
-Zadul Ma'ad-
Bekal Perjalanan Menuju Akhirat
(Judul Asal: Zadul Ma'ad fii Hadyi Khairil 'Ibad)

Author:
Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah
(Tahqiq: Syaikh Syu'aib al-Arnauth & 'Abdul Qadir al-Arnauth)

Publisher:
Griya Ilmu

Price:
Satu Set, RM340
(7 Jilid Lengkap)

Weight:
7kg

Description:

Kitab Zaadul Ma'ad ini adalah hasil karya al-Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah (Wafat: 751H). Ia ditulis oleh Ibnul Qayyim ketika sedang bermusafir sambil duduk/meunggung di atas untanya.

Kini kitab ini telah disemak dan diteliti semula oleh Syaikh Syu'aib al-Arnauth dan 'Abdul Qadir al-Arnauth. Alhamdulillah, kini ia telah lengkap diterjemahkan menjadi 7 jilid kesemuanya.

Secara asasnya, melalui kitab ini, penulis (Ibnul Qayyim) membentangkan perjalanan sejarah Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam secara sistematik dan tersusun. Beliau memulakan kitabnya dengan keutamaan diutusnya Rasulullah kepada para manusia Diikuti dengan latar-belakang Rasulullah dan keluarganya, ibu susuannya, penjaganya dan fasa dakwah beliau. Kemudian penjelasan tentang sikap dan karektor Rasulullah.

Setelah itu, penulis mengetengahkan pula petunjuk-petunjuk beliau Shallallahu 'alaihi wa Sallam, bermula dari persoalan berpakaian dan tatacara bermuamalah. Petunjuk beliau ketika berwudhu, solat, bermula dari takbir sehinggalah salam. Kemudian diteruskan kepada solat jumaat, solat kusuf, solat istisqa', sehinggalah kepada solat ketika safar serta yang selainnya. Sebenarnya, kitab ini merangkumi pelbagai persoalan agama, dari yang asas sehinggalah kepada yang rumit. Kitab ini membawakan kepada anda persoalan sejarah dan perjalanan hidup Nabi bersama-sama para sahabatnya, yang mana di dalam membentangkan rentetan sejarah tersebut penulis membentangkan sama persoalan wahyu, persoalan iman/tauhid, persoalan bersuci, persoalan solat, ibadah (seperti puasa, haji, zakat, i'tikaf, zikir), ziarah kubur, persoalan wanita, mu'amalah terhadap orang kafir, jihad, kisah-kisah peperangan di zaman beliau, adab-adab seorang muslim, persoalan sihir, perubatan yang terdapat di dalam al-Qur'an dan hadis (Tibbun Nabawi), dan pelbagai lagi yang lainnya di mana di dalamnya terhimpun pelbagai faedah ilmu agama yang sangat bermanfaat.

Memiliki dan membaca kitab ini adalah suatu perkara yang sangat penting bagi setiap Muslim. Kerana, para pembaca akan menemui segala sesuatu yang sangat diperlukan oleh setiap insan, dari seorang tokoh ikutan Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, yang mungkin tidak diperolehi oleh para pembaca dari buku-buku lainnya secara terperinci. Buku ini membahaskan persoalan sejarah (sirah), fiqh dan aqidah dalam satu waktu yang sama, dalam sebuah rangkaian buku.

Total Pages:
7 Jilid Lengkap.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.