Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, May 20, 2010

237 - Panduan Lengkap Menuntut Ilmu

Panduan Lengkap Menuntut Ilmu


Title:
Panduan Lengkap Menuntut Ilmu
Judul Asal ('Arab): Kitab al-'Ilm

Author:
Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin

Publisher:
Pustaka Ibnu Katsir

Price:
RM48

Weight:
500g

Description:

Menuntut ilmu agama merupakan kewajiban bagi setiap muslim. Tanpa ilmu, tidak mungkin seseorang akan dapat melaksanakan kewajiban agamanya. Beraqidah dengan aqidah yang benar, solat, serta puasa tidak akan dapat dilaksanakan bertepatan dengan kehendak Allah ‘Azza wa Jalla sekiranya sseorang itu tidak dia mempelajari tata-caranya. Seorang yang telah mampu untuk melaksanakan ibadah haji wajib mempelajari manasik haji sebelum melakukannya supaya hajinya diterima. Seorang yang berharta/kaya wajib mengetahui atau mempelajari hukum-hakam zakat supaya dia tidak melakukan kesalahan di dalam mengeluarkan zakat harta atau pun perniagaannya.

Mempelajari ilmu agama secara sempurna, yang melebihi keperluan peribadi seseorang di atas memang bukan kewajiban setiap muslim. Namun demikian, orang yang melakukannya mendapat keistimewaan yang luar biasa di sisi Allah ‘Azza wa jalla. Pelbagai pujian dan janji balasan istimewa di dunia dan akhirat akan Allah berikan kepada mereka yang berilmu (para ulama) dan para penuntut ilmu. Ini adalah disebabkan kerelaan mereka meluangkan waktu demi kepentingan agama dan umat Islam di ketika orang lain sibuk dengan urusan duniawi dan peribadi masing-masing. Dengan melalui perjuangan keras merekalah, agama ini terjaga dari pelbagai bentuk penyimpangan. Mereka ibarat pelita yang terang di tengah gelap-gelita dan angin di tengah padang tandus.

Dengan sebab itulah, menuntut ilmu merupakan sebahagian dari bentuk-bentuk jihad (berjuang di jalan Allah). Dan orang yang melakukannya disebut sebagai di sebut sebagai pewaris para nabi.

Seseorang yang mahukan kejayaan di dalam menuntut ilmu agama tidak akan mampu melakukannya dengan mudah, namun dia perlu mengikuti petunjuk dan bimbingan yang dianjurkan oleh para ulama. Sekiranya anda telah mengambil keputusan untuk menuntut ilmu agama, maka pastikanlah diri anda tekun untuk terus membaca dan menela'ah buku-buku yang sarat dengan petunjuk dan bimbingan yang berharga yang di antaranya adalah buku ini yang disusun oleh Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin supaya dengan panduan yang diberi akan dapat memperkukuhkan lagi usaha kita di dalam meraih kejayaan dan redha ilahi. Buku ini di antara kandungannya, ia memuatkan defini ilmu serta keutamaannya, adab-adab di dalam menuntut ilmu, faktur-faktur yang memberi kesan yang baik dalam meraih ilmu, kaedah menuntut ilmu dan bentuk-bentuk kesalahan yang perlu dihindari, bagaimana bermu'amalah dengan kitab, prioriti kitab yang perlu dibaca, contoh kitab-kitab terbaik yang perlu diutamakan, Fatwa-fatwa dalam persoalan ilmu, akhlak para penuntut ilmu, sikap terhadap perselisihan para ulama, kenapa ulama berselisih, nasihat buat penuntut ilmu, bahaya berbicara tanpa fakta dan ilmu, sikap menyelewengkan nama ulama, persoalan berpuak-puak, keutamaan mempelajari al-Qur'an dan mengajarkannya, serta beberapa panduan yang lain...

Total Pages:
364

More Information/payment:
Hubungi Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan diskaun, harga pengedar, tempahan, atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.