Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, September 14, 2009

158 - Madarijus Salikin

Madarijus Salikin


Title:
Madarijus Salikin

Author:
Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah

Publisher:
Pustaka al-Kautsar

Price:
RM54

Weight:
1kg

Description:

Seorang musafir yang menempuh sebuah perjalanan menuju ke sebuah tempat yang jauh, sudah tentu memerlukan sejumlah bekalan dan kelengkapan yang baik dan mencukupi. Begitulah juga dengan sebuah perjalanan manusia menuju sebuah pertemuan yang paling agung, iaitu pertemuan dengan Tuhannya. Kehidupan di dunia ini hanyalah sebuah perjalanan, yang mana penghujungnya adalah pulang kepada Allah. Setiap hembusan nafas, setiap pergerakkan, setiap aktiviti, setiap lintasan hati, dan segala-galanya, pasti akan diperhitungkan.

Perjalanan menuju kepada Allah, memiliki fasa-fasanya yang sangat penting. Fasa yang paling utama, adalah fasa di dalam meletakkan prinsip sebuah perjalanan pada awalnya. Iaitulah fasa memahami 'Aqidah yang suci bersih. Mengerti dari mana kita datang, kenapa kita didatangkan, dan ke mana kelak kita akan dikembalikan.

Maka, buku ini pun diterjemahkan dan dipersembahkan ke hadapan anda. Buku yang menyentuh berkenaan persoalan asas-asas aqidah, akhlak di dalam beraqidah, sehinggalah kepada persoalan krisis salah faham di dalam memahami aqidah, juga mengulas isu kesesatan manusia di dalam aqidah disebabkan kejahilan. Ia menjabarkan maksud kalimah "Iyya kana'budu wa iyya kanas ta'in...". Hanya kepada Allah aku mengabdikan diri, dan hanya kepada Allah jualah aku memohon pertolongan.

Buku ini turut mengulas isu-isu tertentu yang banyak disalah fahami oleh kaum sufi, iaitu perbahasan berkenaan ilmu yaqin, ainul yaqin, haqqul yaqin, dan istilah-istilah lainnya yang banyak dipergunakan oileh golongan sesat dari ahli tarekat.

Buku karya imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah ini adalah satu karya yang agung, menjadi rujukan dalam ilmu aqidah. Sebuah buku yang membahaskan sekitar persoalan tauhid, ketuhanan, penghambaan manusia kepada Tuhannya, hakikat insan, zuhud, konsep tawakkal, dan banyak lagi. Buku ini asalanya terbahagi kepada tiga jilid berasingan. Tetapi ketiganya telah disatukan menjadi sebuah buku (3 in 1).

Total Pages:
569

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.