Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Tuesday, September 29, 2009

165 - Islam & Parti Politik (Membedah Sistem Politik dan Demokrasi)

Islam & Parti Politik


Title:
Islam & Parti Politik
(Membedah Sistem Politik dan Demokrasi)
Judul Asli/Arab: al-Ahzab al-Siyasah fi al-Islam

Author:
Syaikh Syafiyurrahman al-Mubarakfuri

Publisher:
Pustaka at-Tazkia

Price:
RM14

Weight:
100g

Description:

Secara bahasa, parti politik adalah sekumpulan manusia yang dikumpulkan oleh suatu kepentingan bersama, yang didasari kepada ikatan keyakinan atau pun keimanan. Atas dasar kekufuran, kefasikan, dan kemaksiatan. Atas dasar ikatan bangsa, negara, kabilah/suku, dan nasab tertentu, atau kerana ikatan pekerjaan dan bahasa. Atau apa sahaja bentuknya dari pelbagai ikatan mahu pun sifat kepentingan yang mengharuskan berhimpunnya manusia dan mendukungnya.

Terlalu banyak kata-kata indah yang diungkapkan ke atas sebuah sistem bernama demokrasi. Namun, bagaimana pula dari sudut kegagalannya? Buku yang ditulis oleh Syaikh Syafiyurrahman al-Mubarakfuri, seorang ulama dari India ini, mengajak anda untuk membongkar pelbagai kerapuhan sistem demokrasi. Beliau membawakan suatu bentuk penilaian berdasarkan dalil-dalil al-Qur'an dan as-Sunnah, aspek sejarah, serta aspek realiti politik masa kini.

Buku ini membentangkan bagaimana sebenarnya pandangan Islam terhadap sistem demokrasi, hak kebebasan bersuara, kewujudan pelbagai parti politik dalam sesebuah negara, dan adab-adab terhadap sesebuah pentadbiran sesebuah negara.

Total Pages:
144

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.