Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, February 3, 2010

220 - Tarbiyatul Abna' - Bagaimana Nabi Mendidik Anak

Tarbiyatul Abna'
(Bagaimana Nabi Mendidik Anak)


Title:
Tarbiyatul Abna'
Bagaimana Nabi Mendidik Anak

Author:
Syaikh Musthofa al-Adawi

Publisher:
Media Hidayah

Price:
RM25

Weight:
300g

Description:

Buku ini judul asalnya adalah: Fiqh Tabiyah al-Abna' wa Thaifah min Nasha'ihi al-Athibba'i, karya Syaikh Musthofa al-'Adawi. Buku ini menyusun sebuah perbahasan yang sangat penting dan bermanfaat di dalam hal-ehwal memberi didikan kepada anak-anak berdasarkan panduan dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Setiap kaedah diperbahaskan dari sudut fiqh, adab, dan akhlak. Dari sudut nilai ilmiyah, perbahasan ini disusun berpandukan al-Qur'an, hadis-hadis/sunnah Rasulullah, petunjuk para Sahabat, Tabi'in, dan para ulama yang mengikuti jejak para salafush Soleh. Semoga dengan kehadiran buku ini, ia akan membantu kita terutama para ibu bapa di dalam mengorak dan menyusun langkah mendidik anak-anak. Buku ini turut dilengkapi dengan beberapa buah nasihat dari pakar di dalam bidang kesihatan yang khusus ditujukan untuk para ibu sebagai panduan di dalam mendidik dan menjaga kesihatan anak-anak. Secara ringkas, antara yang dimuatkan di dalam buku ini adalah seperti 1 - Persoalan doa dan hidayah buat anak-anak, 2 - Doa para Nabi, 3 - Faktor-faktor kebaikan ibu bapa memberi kesan kepada anak-anak, 4 - menyambut anak yang baru dilahirkan, 5 - Persoalan belaian dan kasih-sayang, 6 - Aqiqah, 7 - Waktu bermain anak-anak, 8 - Paraktikal Adab-adab kepada anak-anak, 9 - Persoalan penerapan aqidah, 10 - Akhlak ketika menghadap makanan, 11 - Kematangan, Tanggungjawab dan peranan ibu bapa, 12 - Solat dan asas-asas agama yang lain, 13 - Memperkenalkan anak-anak kepada para Nabi dan tokoh-tokoh ulama dari kalangan para sahabat dan seterusnya, 14 -Memperaktikkan nasihat Luqman di dalam al-Qur'an, 15 - Pakaian anak-anak, 16 - Pendidikan anak-anak, 17 - Bagaimana menghadapi fitnah dan serangan pemikiran, 18 - Nasihat-nasihat kesihatan dan pemakanan dari para doktor.

Total Pages:
392

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.