Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, February 10, 2010

225 - 10 Rintangan Dalam Menuntut Ilmu

10 Rintangan Dalam Menuntut Ilmu


Title:
10 Rintangan Dalam Menuntut Ilmu

Author:
Syaikh Dr. Abdus Salam B. Barjas 'Ali 'Abdul Karim
Syaikh Muhammad B. 'Abdul Wahhab al-Wushobi

Publisher:
Pustaka al-Haura'

Price:
RM18

Weight:
150g

Description:

Menuntut ilmu itu memiliki rintangan dan halangan. Mencari ilmu itu penuh gangguan dan godaan. Menggapai ilmu itu memerlukan kesabaran dan masa. Ilmu itu perlu diperhalusi dengan susunannya. Dikuasai dengan tingkatan dan turutannya. Ilmu itu dipelajari dari para alim. Bagaimana persoalan berguru dengan buku semata-mata? Bagaimana persoalan ilmu tanpa amal?

Buku ini menjelaskan pelbagai persoalan berkenaan rintangan dan cabaran di dalam menuntut ilmu. Kemudian ia memberi garis panduan berkaitan persoalan adab untuk para penuntut ilmu. Juga adab seorang guru di dalam menyampaikan ilmunya. Disertakan di dalam buku ini adalah nasihat dari beberapa orang ulama yang berkaitan.

Total Pages:
191

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.