Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Tuesday, May 24, 2011

429 - Hakikat Ketuhanan

Hakikat Ketuhanan


Title:
Hakikat Ketuhanan
Judul Asal: Fathu Rabbil Bariyyah bi Talkhis al-HamawiyahTalkhis
Dari karya asal Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah

Author:
Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin

Publisher:
Perkhidmatan Penerangan Islam Selangor dan Wilayah Persekutuan

Price:
RM24

Weight:
400gram

Description:

Kitab ini adalah hasil buah karya Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahullah. Beliau adalah salah seorang ulama ahlus sunnah wal-jama'ah terkemuka abad ini yang banyak menjelaskan persoalan kepentingan dan keutamaan tauhid kepada masyarakat dan dunia Islam.

Kitab ini adalah kesinambungan dari Kitab Fatawa al-Hamawiyah buah karya Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah (Wafat: 728H). Ia adalah himpunan jawaban kepada soalan daripada Qadhi dari daerah Hamat (Syam). Soalan tersebut adalah sekitar pandangan para ahli fiqh dan para alim berkaitan ayat-ayat sifat serta dalil-dalilnya.

Ibnu Taimiyyah adalah salah seorang alim besar dan ulama pejuang tauhid ahlus sunnah wal-jama'ah yang banyak menundukkan ahli bathil pada zamannya. Beliau berjihad menegakkan al-haq dengan ilmu dan tangannya. Ini adalah sebagaimana penjelasan imam adz-Dzahabi rahimahullah.

Pada zaman ini, karya Ibnu Taimiyyah tersebut kemudiannya diringkaskan oleh Syaikh al-'Utsaimin rahimahullah. Buku ini amat baik dalam menjelaskan soal hakikat ketuhanan berdasarkan manhaj ahlus sunnah wal-jama'ah. Semoga seorang musim mampu mengenali Tuhannya dnegan baik.

Total Pages:
209

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.