Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, December 11, 2011

495 - Fiqih Zakat Kontemporari

Fiqih Zakat Kontemporari


Title:
Fiqih Zakat Kontemporari
Judul Asli ('Arab): Fatawa fii Ahkamiz Zakah

Author:
Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahullah

Publisher:
al-Qowam

Price:
RM42

Weight:
650g

Description:

Islam dibina di atas lima rukun, salah satunya adalah kewajiban mengeluarkan zakat. Di samping itu, ia juga menjadi wahana untuk menumbuhkan sikap prihatian di antara satu sama lain.

Antara lain hikmah pengeluaran zakat adalah keupayaannya untuk menguatkan ikatan kasih-sayang di antara yang kaya dengan yang miskin, kerana jiwa itu difitrahkan untuk mencintai sesiapa yang berbuat baik kepadanya.

Zakat akan membersihkan dan menyucikan jiwa serta menjauhkannya dari sifat yang tercela. Ia akan membiasakan seorang muslim memiliki sifat dermawan, pemurah, dan lemah lembut kepada orang yang memerlukannya. Zakat juga akan mendatangkan keberkahan, tambahan dan pengganti. Ini sebagaimana maksud firman Allah Ta'ala, "Apa sahaja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya. Dia-lah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya." (Surah Saba’, 34: 29)


Zakat adalah hak Allah, sehingga ia tidak boleh diberikan melainkan kepada orang-orang telah ditetapkan oleh-Nya sebagai yang berhak menerimanya. Adalah kewajiban atas setiap muslim untuk memberikan zakatnya kepada yang berhak menerimanya bersesuaian dengan tuntunan yang telah digariskan oleh Allah dan Rasul-Nya. Sedemikian penting urusan zakat dalam kehidupan kita sebagai seorang muslim, maka kita tidak boleh sama sekali mengabaikannya.

Namun, masih ramai di antara kaum muslimin yang belum mengerti seluk-belok zakat sebagaimana yang digariskan oleh syari’at. Banyak pertanyaan yang masih sering mengusik benak dan fikiran.

Tidak perlu bimbang, buku “Fiqih Zakat Kontemporari” ini hadir untuk membimbing anda dalam menunaikan zakat berdasarkan petunjuk Allah dan Rasul-Nya. Buku ini merupakan himpunan fatwa dan soal jawab dengan seorang ulama yang tidak perlu diragukan tentang kapasiti keilmuan serta integritinya, iaitu Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahullah.

Total Pages:
429 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layarihttp://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.