Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, December 15, 2011

505 - Buku Poket Panduan Solat Bagi Orang Sakit

Buku Poket Panduan Solat Bagi Orang Sakit


Title:
Buku Poket Panduan Solat Bagi Orang Sakit

Author:
Syaikh Dr. Sa'id B. 'Ali B. Wahf al-Qahthani

Publisher:
Pustaka Ibnu 'Umar

Price:
RM3
(Diskaun 30% Bagi Pembelian 50 unit ke Atas)

Weight:
Kurang 100g

Description:

Solat memang telah disyari'atkan dan diwajibkan ke atas umat Islam dengan kaifiyat atau tatacaranya yang tersendiri. Tetapi adakalanya kita tidak mampu untuk memenuhinya atas beberapa sebab seperti udzur kerana sakit, kecacatan anggota tertentu, ditimpa musibah, dan seumpamanya.

Sakit, sukar bergerak, atau yang seumpamanya bukanlah alasan untuk kita meninggalkan solat dan menjauhkan diri dari Allah. Sebaliknya, dengan sebab musibahlah kita perlu lebih mengingat agar lebih dekat kepada Allah. Oleh itu, bagaimana keadaannya sekalipun, solat tetap tidak boleh ditinggalkan malah tetap wajib dilaksanakan dengan apa cara sekalipun yang termampu. Sama ada berdiri, duduk, berbaring, atau sekadar dengan isyarat.

Oleh itu, buku yang ringkas ini tampil ke hadapan para pembaca dan masyarakat bagi membantu menjelaskan panduan solat bagi orang sakit. Agar dengan bimbingan yang ringkas ini dapat membimbing umat Islam yang tetap ikhlas dan itiqomah untuk terus melaksanakan solat walaupun dalam keadaan udzur dan sakit. Buku panduan bersaiz poket ini disertakan panduan bergambar, dilengkapi dari tatacara bersuci, wudhu', tayammum, sehinggalah kepada mandi janabah bagi orang yang sakit (atau udzur).

Di samping itu penulis juga berusaha memberikan kata semangat, anjuran sabar, ganjaran bagi orang sakit yang sabar, amalan ketika tertimpa musibah, dan penjelasan bahawa agama Islam adalah agama yang sempurna dan mudah. Selain itu, penulis turut menjelaskan jenis-jenis udzur atau jenis-jenis keadaan pesakit yang sering berlaku, seperti pendarahan, kerap buang air, luka yang teruk, ada bahagian yang dibalut, dan seumpamanya.

Dengan saiz buku yang kecil bersaiz poket ini, semoga ianya boleh membantu secara praktikal, mudah dibawa, mudah untuk disebarkan, dan mudah dijadikan rujukan di mana pun jua. Untuk edisi yang lain dalam size poket, boleh klik: Buku Poket

Total Pages:
64 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layarihttp://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.