Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, December 31, 2011

514 - Buku Pintar Masjid

Buku Pintar Masjid
Definisi, Keutamaan, Adab, Hukum, Tata Cara Solat Jama'ah, Solat Juma'at, Serta Hukum Wanita Datang Masjid


Title:
Buku Pintar Masjid
Definisi, Keutamaan, Adab, Hukum, Tata Cara Solat Jama'ah, Solat Juma'at, Serta Hukum Wanita Datang Masjid

Judul Asli ('Arab): Ahkaamu Hudzuuri al-Masaajid

Author:
Syaikh 'Abdullah B. Soleh al-Fauzan

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM42
(Hard Cover)

Weight:
0.75 kg

Description:

Membina masjid dengan tujuan mencari redha Allah Ta'ala adalah perbuatan dan amalan yang mulia. Tetapi, memakmurkannya dengan pelbagai aktiviti ibadah di dalamnya dan menjaga adab-adab serta menegakkan hukum-hukumnya tidaklah kalah pentingnya. Kerana masjid didirikan bukan untuk tujuan lain melainkan bagi tujuan beribadah kepada Allah Ta'ala.

Agar dapat memakmurkan masjid dengan benar, umat Islam perlu belajar ilmu selok-belok hukum dan adab-adab di masjid. Dalam perkara ini telah begitu ramai ulama kaum Muslimin yang menuangkan lakaran tinta dan pena mereka melalui karya-karya berupa buku-buku yang menjelaskan tentang masjid dan hukum-hakamnya.

Buku ini ditulis bagi tujuan menyampaikan keprihatinan penulis terhadap fenomena masjid dan umat Islam akhir-akhir ini sekaligus memberikan pencerahan terhadap umat Islam dalam urusan masjid mereka. Penulis melihat umat Islam membina dan mendatangi masjid kerana faktor budaya dan kebiasaan yang kosong dari semangat dan makna.

Semoga dengan kehadiran buku ini diharap dapat membantu mereka memperbaiki keadaan umat ini. Memperbaiki tanggapan mereka terhadap nilai dan fungsi sebenar masjid dalam Islam. Sekaligus mengembalikan semula fungsi masjid dan kemuliaannya sebagaimana dulu di zaman salafus soleh sehingga pengaruhnya dapat dirasakan dalam kehidupan umat ini.

Wallahu A’lam ...
Selamat membaca!

Total Pages:
456 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari -http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.