Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, July 8, 2009

135 - Ensiklopedi Larangan (Menurut al-Qur'an dan as-Sunnah)

Ensiklopedi Larangan
-Menurut al-Qur'an dan as-Sunnah-



Title:
Ensiklopedi Larangan
(Menurut al-Qur'an dan as-Sunnah)

Author:
Syaikh Salim 'Ied al-Hilali

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM346
(Diskaun dari 20% hingga 35% berbanding harga pasaran)
(3 Jilid)

Weight:
6kg

Description:

Sebuah buku berbentuk ensiklopedi kerana mengumpulkan perbahasan berkaitan larangan-larangan di dalam agama menurut skopnya bermula dari skop Aqidah, akhlak, fiqh, ibadah, mu'amalah, jual beli, puasa, korban, aqiqah, warisan, wasiat, solat, azan, haji, umrah, dan banyak lagi seterusnya.

Sesungguhnya larangan di dalam islam wajib dijauhi (ditinggalkan) oleh setiap muslim yang belum mengamalkan larangan itu atau meninggalkannya dan segera bertaubat. Bagi yang telah meninggalkan larangan-larangan tersebut sebagai tanda ketaatan kepada Allah dan Rosul-Nya, semoga Allah merahmatinya.

Dan sesungguhnya, lebih sukar meninggalkan larangan berbanding melaksanakan perintah, ini adalah kerana meninggalkan larangan bertentangan dengan hawa nafsu manusia. Kerana itulah Allah 'Azza wa Jalla memberikan pahala yang besar dan pujian bagi hamba-Nya yang mampu menahan hawa nafsunya. Allah berfirman (maksudnya):

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Rabb-Nya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya surgalah tempat tinggalnya." [Surah an Naziat: 40-41]

Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda (maksudnya), "Apa yang aku larang ke atas kamu, maka tinggalkanlah dan apa-apa yang aku perintahkan kepada kamu maka laksanakanlah sedaya-upaya kamu. Sesungguhnya yang menjadikan binasa orang-orang sebelum kamu adalah kerana mereka banyak bertanya dan mereka menyelisihi nabi-nabi mereka." [Hadis Riwayat Muslim, no 1337].

Pada hadits tersebut dijelaskan bahawa larangan di dalam agama diperintahkan mutlak supaya ditinggalkan, sehingga meninggalkan larangan itu menyamai dengan usaha melaksanakan sesuatu perintah.

Maka, Inilah Kitab yang membahas secara terperinci bentuk-bentuk larangan di dalam Islam dengan harapan supaya setiap muslim dapat menjauhi dan meninggalkannya, khususnya di zaman penuh fitnah seperti zaman ini yang begitu banyak larangan Allah dan Rasul-Nya yang dilanggar sama ada dengan secara sedar atau pun tidak sebaliknya, sama ada disebabkan kerana kebodohan (jahil) atau pun kerana mengikuti hawa nafsu. Telitilah kitab ini dari lembaran demi lembarannya, semoga kita beroleh manfaat.

Total Pages:
3 Jilid

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, diskaun, harga pengedar, atau pembelian. Layari http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.