Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, December 10, 2010

347 - Sisi Kuat Perkataan Sahabat

Sisi Kuat Perkataan Sahabat


Title:
Sisi Kuat Perkataan Sahabat

Author:
Ahmad Salam

Publisher:
Pustaka Ulil Albab

Price:
RM13

Weight:
150gram

Description:

Melihat begitu ramainya umat Islam hari yang dikotak-katikkan oleh kepelbagaian pemikiran kelompok-kelompok tertentu dan begitu banyaknya perbezaan dalam memahami agama - fenomena ini begitu membimbangkan. Secara umumnya, rata-rata dari kalangan mereka memang mengambil Islam berpandukan al-Qur'an dan as-Sunnah tetapi cara dan kaedah faham mereka pula yang bermasalah apabila mereka memahami dengan gaya berfikir para ustaz, pemimpin masing-masing, dan tokoh-tokoh pujaan masing-masing.

Dari itu, apakah jalan penyelesaian kepada polemik yang melanda mereka ini? Tidak lain, adalah memahami al-Qur'an dan as-Sunnah perlu dikembalikan kepada methodologi kefahaman para sahabat radhiyallahu 'anhum. Kerana mereka adalah merupakan generasi terbaik sebagaimana dikhabarkan oleh Allah dan Rasul-Nya sendiri di dalam al-Qur'an dan as-Sunnah. Sehingga perkara ini turut ditekankan oleh para ulama generasi awal sendiri antara Imam al-Barbahari rahimahullah (Wafat: 329H), “Sesiapa yang berpegang dengan as-Sunnah, dialah yang melazimi al-jama’ah (termasuk dalam kumpulan kebenaran). Dan sesiapa yang cenderung kepada selain al-jama’ah dan menyelisihinya, maka dia telah melepaskan tali Islam dari bahunya sehingga dia menjadi sesat dan menyesatkan. Dan asas ukuran kebenaran al-jama’ah adalah dengan melihat para sahabat Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, semoga Allah merahmati mereka semua. Mereka adalah Ahlus Sunnah wal-jama’ah. Sesiapa yang tidak mengambil kebenaran daripada mereka, maka ia telah memilih jalan kesesatan dan agama yang diada-adakan (bid’ah). Setiap yang diada-adakan (bid’ah) dalam beragama adalah sesat.” (Rujuk: Syarhus Sunnah)

Maka, buku ini berusaha tampil menjelaskan keadaan sebenar kepada anda bagaimanakah sebenarnya kedudukan perkataan dan methodologi para sahabat sehingga berupaya menjadi dalil dan hujjah dalam agama. Semoga buku ini mampu memberikan pencerahan dalam persoalan memahami agama yang haq.

Total Pages:

196 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.