Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, October 3, 2010

302 - Lautan Hikmah Dari Kisah-kisah Nyata Dan Berharga

Lautan Hikmah Dari Kisah-kisah Nyata Dan Berharga


Title:
Lautan Hikmah Dari Kisah-kisah Nyata Dan Berharga
Judul Asli: al-Qauluts Tsamiin min Qashashi Ibn 'Utsaimin

Author:
Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin
Dibukukan oleh: Shalahuddin B. Mahmud as-Sa'id

Publisher:
Buana Ilmu Islami

Price:
RM50

Weight:
820g

Description:

Sesungguhnya kaedah bercerita dalam pendidikan merupakan di antara cara terbaik dalam memenuhi tujuan-tujuan pendidikan itu sendiri, meluruskan jalan hidup, memperbaiki jiwa, mejernihkan hati, membentuk akhlak, dan menyuburkan budi pekerti yang luhur. Terjemahan Kitab al-Qauluts Tsamin min Qashashi Ibni Utsaimin ini mengetengahkan kisah-kisah penuh hikmah dan hukum-hakam yang diperlukan setiap muslim. Kisah-kisah ini merupakan salah satu bentuk sarana yang membantu memotivasikan kita untuk beramal kebajikan, istiqomah di atas jalan yang lurus, dan lari meninggalkan keburukan beserta akibat-akibatnya yang berbahaya. Kitab ini merupakan hasil pengkisahan oleh yang mulia asy-Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin yang telah dihimpun, disusun, dan di-takhrij (diberikan semakan/rujukan) terhadap sumber-sumber ayat al-Qur'an serta hadits-hadits yang terdapat di dalamnya.

Cukup menunjukkan kemuliaan kitab ini, kisah-kisah yang dipaparkan berdasarkan sunnah Rosullullah Shalallahu 'alaihi wa Sallam di mana seseorang dapat berjalan dalam cahayanya dan mengambil petunjuk dari pelitanya. Inilah sebahagaian dari kisah yg pernah dan telah disampaikan oleh Syaikh al-'Utsaimin rahimahullah yang telah beliau jelaskan bersamanya faedah-faedahnya, hikmah-hikmahnya dan pelbagai manfaat yang dapat jadikan pelajaran bagi kaum muslimin..

Di antara kisah yang termuat melalui buku ini adalah: 1 - Ka'ab B. 'Malik bersama Dua Sahabatnya, 2 - Pemuda dan Tukang Sihir, 3 - Harta Rampasan, 4 - Si Sopak, Si Botak, dan Si Buta, 5 - Wanita Calon Penghuni Syurga, 6 - Pembunuh yang Telah Membunuh 100 Nyawa, 7 - Wanita Yang Bertaubat, 8 - Badwi Kencing Di Masjid, 9 - Kebun Abu Talhah al-Anshari, 10 - Sakitnya Sa'ad B. Abi Waqqash, 11 - Kisah Sebidang Tanah, 12 - al-Humrah (Burung Merah), 13 - Tetamu Rasulullah, 14 - Lelaki Penghuni Syurga, 15 - Dua Orang Wanita Bersama Seekor Serigala, 16 - Kesabaran Para Nabi, 17 - Perang Hunain, serta beberapa lagi yang lainnya...

Total Pages:
416 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan atau pembelian.

Payment:
Depositkan bayaran (bank in bayaran termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi Subandi) atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), dan sms/email kan nama serta alamat penuh anda untuk urusan penghantaran.