Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, June 5, 2010

268 - Tafsir Juz 'Amma

Tafsir Juz 'Amma
Berserta Hukum Tajwid Berwarna



Title:
Tafsir Juz 'Amma Berserta Hukum Tajwid Berwarna
Judul Asli ('Arab): Zubdatut Tafsir Min Fathil Qadir

Author:
Syaikh Dr. Muhammad Sulaiman al-Asyqar

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM25 (Soft Cover) Size 20cm x 14cm.
RM32 (Soft Cover) Size 29.5cm x 21cm.

Weight:
200g

Description:

Juz 'Amma atau juz ke-30 daripada al-Qur'an adalah sebahagian surah-surah al-Qur'an yang sangat popular di kalangan para pembaca atau penghafal al-Qur'an. Ini adalah kerana disebabkan padanya terdapat ciri-ciri khas yang mudah bagi seseorang yang baru ingin memulakan mempelajari dan menghafal ayat-ayat suci al-Qur'an. Di antara ciri-ciri tersebut adalah:

1 - Surahnya pendek-pendek, maka lebih mudah untuk diingati dan dihafal.

2 - Susunanya yang ringkas menjadikannya mudah untuk diingati.

3 - Sudah menjadi kebiasaan kepada sesiapa sahaja yang baru bermula mempelajari dan menghafal al-Qur'an.

4 - Di dalamnya mengandungi surah yang memiliki fadhilat (keutamaan) yang setara dengan 1/3 al-Qur'an, iaitu surah al-Ikhlas.

7 - Di dalamnya terdapat surah yang menjadi wirid di setiap pagi dan petang, iaitu dari surah al-Ikhlas, al-Falaq, dan an-Naas.

Dengan sebab keistimewaan-keistimewaan ini, dan ditambah pula ia sering dijadikan sebagai sebahagian al-Qur'an yang sering dibaca dan dihafal, maka adalah amat wajar sekali Juz 'Amma ini diterbitkan dengan lengkap berserta hukum-hakam tajwidnya serta penafsirannya supaya ia lebih mudah untuk bukan sahaja dihafal dan diingati tetapi juga mudah untuk difahami dan dipelajari maksud serta pengajaran yang terkandung di dalamnya.

Ciri-ciri lain versi terbitan yang diberikan kepada anda ini adalah ia ditulis dengan Rasm 'Utsmani, disertakan hukum tajwid berwarna, dan setiap ayat diberikan penjelasan serta penafsiran berpandukan kitab Zuhdatut Tafsir dari ringkasan kitab Tafsir Fathul Qadir karya Imam asy-Syaukani. Ia diringkaskan oleh Syaikh Dr. Muhammad Sulaiman 'Abdullah al-Asyqar.

Edisi ini juga amat sesuai untuk dibacakan atau menjadi bahan bacaan anak-anak di rumah dalam rangka mendekatkan mereka kepada al-Qur'an dan tafsirnya.

Total Pages:
162 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.