Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, March 6, 2011

398 - Wahabi dan Imperialisme

Wahabi dan Imperialisme


Title:
Wahabi dan Imperialisme
Judul Asal (Arab): Tashih Khatha' Tarikhi Haul al-Wahhabiyah

Author:
Dr. Muhammad B. Sa'ad asy-Syuwai'ir

Publisher:
Griya Ilmu

Price:
RM18

Weight:
100g

Description:

Istilah “Wahabi” telah begitu sering kita dengar. Definisi yang muncul dari penyebutan istilah ini bahawa wahabi adalah suatu kelompok yang dinisbatkan kepada Syaikh Muhammad B. Abdul Wahab.

Kelompok ini dianggap merisaukan bagi sebahagian pihak dari umat Islam. Wahabi dianggap pememecah belah umat, talibarut kerajaan Arab Saudi, agen Amerika, kelompok penghancur budaya Arab, dan lain-lain yang pelbagai lagi anggapan serta tuduhan.

Namun, ada pula sebahagian yang lain, mendukung pula dakwah Syaikh Muhammad B. Abdul Wahab ini. Begitu banyak tersebar karya bertulis yang menjelaskan bagaimanakah fahaman beliau dalam aqidah dan fiqh. Mereka berusaha membela Syaikh dari pelbagai tuduhan golongan pertama.

Jadi, apa yang hendak kita ketahui adalah dari mana sebenarnya asal-usul istilah “Wahabi” ini? Mengapa terdapat pro dan kontra terhadap dakwah Syaikh Muhammad B. Abdul Wahab? Apakah hubungan wahabi dengan imperialisme? Semoga buku ini mampu memuaskan para pembaca untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan tersebut.

Di antara isi kandungan buku ini adalah:

1 - Sejarah Pemerintahan Utsmaniyah dan Dakwah Mereka Kepada Masyarakat.

2 - Siapakah Wahhabi?

3 - Kolonialisme dan Pertembungan Dakwah.

4 - Pelbagai Syubhat Yangb Dilontar Musuh-musuh Islam.

5 - Musuh-musuh dakwah.

6 - Aqidah Syaikh Muhammad B. Abdul Wahhab.

Selamat membaca!

Total Pages:

212 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.