Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, March 16, 2011

400 - Ahkamul Janaiz

Ahkamul Janaiz
Tuntutan Pengurusan Jenazah & Ziarah Kubur


Title:
Ahkamul Janaiz
Tuntunan Pengurusan Jenazah & Ziarah Kubur

Author:
Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani

Publisher:
ash-Shaf

Price:
RM52

Weight:
800g

Description:

Semua kita telah maklum, setiap yang hidup di kalangan kita ini pasti akan mati. Oleh kerana itulah Rasulullah telah meninggalkan sunnah-sunnahnya bagaimana untuk menghadapi saat-saat kematian dan bermu'amalah dengan jezanah.

Buku ini adalah di antara karya monumental milik Syaikh al-Muhaddits Muhammad Nashiruddin al-Albani (rahimahullah). Melalui buku ini beliau merealisasikan tuntutan sunnah dalam menyebarkan ilmu yang syar'i lagi sahih berkaitan etika menghadapi saat-sat kematian dan pengurusan jenazah. Selain itu turut dibahaskan secara terperinci adalah permasalahan adab menziarahi kubur dan bid'ah-bid'ah berkaitan dengan soal jenazah dan menghadapi kematian.

Penulis membahaskan setiap masalah dalam hal ini dengan begitu baik sekali. Setiap hadis yang dibawakan ditakhrij dengan begitu teliti menunjukkan keilmuan beliau dalam bidang hadis. Setelah itu, beliau mengupas pula kefahaman hadis-hadis tersebut dari sudut fiqh dan hukumnya.

Di antara tajuk-tajuk utama yang dibahaskan penulis adalah:

1 - Kewajiban bagi orang yangs edang sakit/nazak.

2 - Mentalqin orang nazak.

3 - Kewajiban ahli keluarga kepada pesakit yang sedang nazak.

4 - Tanda-tanda khusnul khatimah.

5 - Pengurusan jenazah termasuk bab memandikan mayat, mengkafan, kaedah mengangkat mayat, mensolatkannya, dan mengebumikannya.

6 - Ucapan dan kaedah ta'ziyah yang syar'i.

7 - Perkara-perkara yang bermanfaat bagi si mati.

8 - Ziarah kubur.

9 - Adab bermu'amalah terhadap kubur dan perkara yang dilarang.

10 - Kupasan berkaitan kepelbagaian bid'ah yang subur berlaku dalam masyarakat berkaitan dengan kubur dan menghadapi kematian/jenazah.

Total Pages:

511 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.