Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, December 28, 2011

509 - Syarah Arba'in an-Nawawi oleh Ust. Yazid Jawas

Syarah Arba'in an-Nawawi
oleh Ust. Yazid Jawas


Title:
Syarah Arba'in an-Nawawi
oleh Ust. Yazid Jawas

Author:
Yazid B. 'Abdul Qadir Jawas

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM70
(Hard Cover)

Weight:
1.1 kg

Description:

Imam an-Nawawi rahimahullah, siapa yang tidak kenal dengan peribadi ulama yang sangat hebat dalam bidang ilmu hadis dan fiqh serta banyak meninggalkan karya tulis bermutu ini?

Kepakaran beliau di bidang hadis tidak ada siapa yang meraguinya. Di antara karya beliau yang sering dibaca, dipelajari, dan ditelaah para ilmuan adalah al-Arba’in an-Nawawiyyah, kitab yang memuatkan empat puluh dua hadis pilihan yang termasuk dalam kategori jawaami’ul kalim (perkataan ringkas yang luas dan padat maknanya).

Maka, tidak hairanlah apabila begitu ramai ulama sepeninggal beliau berlumba-lumba dalam menulis syarah (penjelasan atau huraian) terhadap kandungan hadis-hadis di dalamnya. Ini menandakan keberkahan ilmu beliau, yang merupakan buah dari hasil keikhlasan usahanya. Sekaligus juga, betapa penting dan bermanfaatnya kitab tersebut kepada masyarakat.

Pada hari ini, buku yang sedang berada di hadapan anda ini termasuk salah satu usaha yang baik oleh penulis atau penyusunnya (Ust. Yazid B. 'Abdul Qadir Jawas) untuk turut terlibat dalam mempopularkan kitab Imam an-Nawawi tersebut, sebagaimana dilakukan para ulama terdahulu.

Dalam buku ini penulis memberi judul pada setiap hadis, takhrij hadis dan berusaha memberi penjelasan berdasarkan kedudukannya masing-masing, kemudian penulis mensyarahnya hadis-hadis tersebut satu per satu, bahkan menerangkan kaedah-kaedah beserta faedah-faedah bagi setiap hadis tersebut yang disimpulkan oleh para ulama dan para masyaikh (syaikh), serta tidak lupa mencantumkan rujukan-rujukannya. Inilah antara nilai kelebihan bagi buku ini.

Semoga melalui buku ini, para pembaca akan dapat mengambil pelajaran yang berharga dari 42 pesan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang memiliki ciri jawaami'ul kalim ini. Seterusnya berusaha mengamalkan setiap perintah-perintah yang terkandung di dalamnya, dan dengan itu pula diharapkan larangan-larangan beliau akan ditinggalkan dengan sendirinya.

Total Pages:
858 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari -http://galeriniaga.blogspot.com/

Payment:
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.