Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, May 20, 2010

239 - Anakku! Sudah Tepatkah Pendidikannya?

Anakku! Sudah Tepatkah Pendidikannya?


Title:
Anakku! Sudah Tepatkah Pendidikannya?

Author:
Syaikh Mushthofa al-'Adawi

Publisher:
Pustaka Ibnu Katsir

Price:
RM50

Weight:
1.0kg

Description:

Buku ini judul asalnya adalah: Fiqh Tabiyah al-Abna' wa Thaifah min Nasha'ihi al-Athibba'i, karya Syaikh Musthofa al-'Adawi. Buku ini menyusun sebuah perbahasan yang sangat penting dan bermanfaat di dalam hal-ehwal memberi didikan kepada anak-anak berdasarkan panduan dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam.

Anak merupakan kurniaan Allah dan sekaligus salah satu bentuk ujian bagi manusia. Dalam Islam, anak merupakan amanah yang menjadi tanggungjawab ibu/bapanya. Ketika pertama kali dilahirkan ke dunia, seorang anak berada dalam keadaan fitnah yang berhati suci lagi bersih, ibarat kertas putih bersih yang bersedia untuk dituliskan apapun di atasnya. Kedua orang tuanyalah yang memegang peranan penting pada perkembangannya, adakah keduanya akan mempertahankan fitrah dan kesucian hatinya, ataukah merosak dan mengotorinya.

Pendidikan terhadap anak-anak merupakan agenda yang penting dalam kehidupan berumah-tangga. Ini kerana salah satu tujuan utama pernikahan itu sendiri adalah supaya lahirnya keturunan yang dengannya akan menjadi generasi penerus. Namun ironinya dalam pandangan kebanyakan ibu/bapa dalam masyarakat kita, pendidikan yang wajar dan baik adalah dengan menghantar anak bersekolah (belajar) di sekolah-sekolah terkenal. Dengan demikian anak tersebut akan memiliki prestasi yang baik, sehingga nantinya memiliki masa depan yang “berjaya dan terjamin.” Tanpa peduli sama ada sekolah tersebut mengajarkan nilai-nilai Islam/aqidah (yang benar) ataupun tidak.

Ukuran kejayaan dalam pandangan mereka adalah ketika seseorang berjaya secara material (berkerjaya dan memiliki kemewahan), atau memiliki jawatan/kedudukan yang tinggi. Mereka akan sangat bangga dan merasa berjaya mendidik dan membesarkan anak-anak mereka. Mereka tidak lagi peduli/risau adakah anak-anak mereka mengerti dan mematuhi tuntunan agamanya, atau semakin jauh dari itu semua dan meninggalkannya. Apalah ertinya kejayaan dalam kehidupan dunia yang singkat ini, sekiranya hanya ditempuh dengan cara yang membawa kepada akibat sengsara tiada akhir di Akhirat kelak.

Kejayaan yang hakiki adalah ketika seseorang pertama kali menjejakkan kakinya di Syurga. Maka dari itu, adalah menjadi kewajiban dan tanggungjawab orang tua untuk memberikan perhatian yang lebih terhadap pendidikan agama anak-anaknya, melebihi perhatiannya terhadap perkara-perkara yang lain. Sungguh sangat menghairankan sikap sebahagian ibu/bapa, yang bersedih dan menangis ketika tubuh anaknya sakit atau mati. Padahal mereka mendakwa sangat mencintai dan menyayangi anak-anak tersebut. Maka, adakah tindakan membiarkan hati dan jiwa menjadi sakit, bahkan mati, sehingga menjadikan anak-anak terjerumus ke dalam kesengsaraan, dapat dikatakan sebagai ungkapan cinta dan kasih sayang?!

Maka, buku di hadapan anda ini adalah merupakan bimbingan dan panduan yang sangat berharga lagi bermanfaat. Khasnya buat ibu/bapa di dalam usaha mendidik anak-anak. Yang disusun oleh seorang ulama dari bumi Mesir. Semoga dengan membaca, meneliti, dan memahami buku ini, kita akan mampu mengetahui “adakah sudah tepat cara kita dalam mendidik anak, ataupun sebaliknya?”.

Total Pages:
564 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.