Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Thursday, May 20, 2010

242 - Hal-hal Yang Wajib Diketahui Setiap Muslim

Hal-hal Yang Wajib Diketahui Setiap Muslim



Title:
Hal-hal Yang Wajib Diketahui Setiap Muslim

Author:
Ibrahim B. asy-Syaikh Shalih B. Ahmad al-Khurashi

Publisher:
Pustaka Imam asy-Syafi'i

Price:
RM28

Weight:
800g

Description:

Sebagaimana diketahui oleh umat Islam, berdasarkan dalil-dalil dari al-Qur'an dan as-Sunnah, bahawasanya setiap amal dan ucapan seseorang akan dianggap benar dan dapat diterima sekiranya selari dengan 'aqidah yang benar. Apabila 'aqidahnya tidak benar, maka setiap amal dan ucapannya akan menjadi batal (sia-sia) atau tidak sah. Mengingat akan pentingnya persoalan tersebut, Alhamdulillah, dengan izin Allah Ta'ala kami dapat menerbitkan sebuah risalah yang berjudul "Hal-Hal yang Wajib Diketahui Setiap Muslim". Risalah ini kami terjemahkan dari kitab at-Tanbiihaat al-Mukhtasharah Syarh al-Waajibaat al-Mutahattimaat al-Ma'rifah'alaa Kulli Muslim wa Muslimah, yang ditulis secara sistematik dengan penjelasan yang baik oleh Syaikh Ibrahim bin asy-Syaikh Sholeh B. Ahmad al-Khuraishi. Melalui buku ini perbahasan dimulakan dengan penjelasan tiga landasan utama yang wajib dikuasai (difahami) oleh setiap umat Islam, iaitu mengenal Allah Subhanahu wa Ta'ala, mengenal agama-Nya (Islam), dan mengenal Nabi-Nya, Muhammad Shallallaahu 'alaihi wa sallam. Ketiga-tiga perkara tersebutlah yang akan dipersoalkan kepada setiap manusia di ketika ia berada di alam kubur. Risalah ini juga membahaskan persoalan yang paling agung dan yang menjadi dasar bagi agama Islam, iaitu Tauhid. Ini adalah kerana manusia itu sendiri diciptakan hanya untuk mentauhidkan Allah, maka Dia menciptakan jin dan manusia, menurunkan Kitab-Kitab-Nya, mengutus para Rasul-Nya, serta menciptakan Syurga dan Neraka. Perbahasan penting lain yang dibentangkan melalui buku ini adalah syarat-syarat diterima Tauhid dan kalimah syahadah, perkara-perkara yang dapat membatalkan keislaman, pembahagian tauhid, perincian tentang syirik, persoalan kufur dan perinciannya, jenis-jenis kemunafikan, serta definisi dan perincian berkaitan thaghut.

Total Pages:
332 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8, & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.